Nieuwe locomotieven voor Rhätische Bahn en Matterhorn Gotthard Bahn

De Zwitserse Rhätische Bahn (RhB) en de Matterhorn Gotthard Bahn (MGBahn) hebben een contract getekend met Stadler voor de productie en levering van elf nieuwe locomotieven. Acht van de in Bussnang (Zwitserland) geproduceerde locomotieven gaan naar de RhB en drie naar de MGBahn.

De nieuwe locomotieven vervangen oudere locomotieven die het einde van hun diensttijd naderen en zorgen voor een geharmoniseerde en uitgebreide vloot. De order is omgerekend ongeveer 107 miljoen euro waard. De locomotief zal een hybriderailvoertuig worden, die aangedreven kan worden via de bovenleiding of door dieselmotoren. De aangepaste locomotieven hebben vier assen met eenassige aandrijving en kunnen een maximumsnelheid van 100 km/u bereiken. Ze zijn geschikt voor smalspoor. Ze worden geproduceerd in de Stadler-fabriek in Bussnang in het noordoosten van Zwitserland.

Uitbreiding

De aanschaf van acht nieuwe locomotieven maakt het mogelijk om vijf RhB-locomotieven te vervangen en uit dienst te nemen. De drie extra locomotieven helpen de verstoring te verminderen, met meer locomotieven langs de route. Omdat veel delen van het spoor op het netwerk geen wegtoegang hebben, is het essentieel dat treinen die gestrand zijn of een incident of storing hebben gehad, snel kunnen worden verwijderd. In de toekomst zal dit worden gedaan met deze krachtige locomotieven. Ze zullen ook worden gebruikt om te voldoen aan de toegenomen eisen die aan hen worden gesteld, aangezien er in de toekomst waarschijnlijk meer bouw- en onderhoudsactiviteiten zullen zijn en er minder tijd 's nachts zal zijn om dit werk uit te voeren.

Vervanging van oude MGBahn-voertuigen

MGBahn koopt de drie nieuwe servicelocomotieven ter vervanging van de verouderde HGm 4/4 61-62-locomotieven. De nieuwe locomotieven zullen worden gebruikt voor onderhoud en om de spoorweginfrastructuur te upgraden. Ze zullen een centrale rol spelen bij het ruimen van sneeuw van de Oberalppas in de winter.

Naast het RhB- en MGBahn-contract bestelde de Montreux-Berner Oberland-Bahn (MOB) in oktober 2024 zes meterspoorlocomotieven van een vergelijkbaar type. Op 10 december 2024 tekenden Transports de la région Morges-Bière-Cossonay (MBC) en Stadler een contract voor één locomotief. Door de bestellingen kunnen de vier partners van RAILplus samenwerken, waardoor ze voordelen kunnen behalen en de eenmalige kosten voor de productie en levering van het rollend materieel onderling kunnen delen.

Specificaties

Stadler heeft aan Treinenweb de volgende specificaties gedeeld over de twee verschillende locomotieven.

  Rhätische Bahn Matterhorn Gotthard Bahn
Gewicht 63 ton 63 ton
Max. starttrekkracht adhesie 220 kN 140 kN
Max. starttrekkracht tandheugel - 280 kN
Vermogen aan het wiel (wisselstroom) 1500 kW 1300 kW
Vermogen aan het wiel (gelijkstroom) 1000 kW -
Vermogen aan het wiel van dieselmotor 700 kW 700 kW
Maximale snelheid 100 km/u 70 km/u
Wieldiameter nieuw/oud 1070/1000 mm 796/770 mm
Rem Vacuum en perslucht Vacuum en perslucht