Duitse RMV stapt tijdelijk over op dieseltractie vanwege onbetrouwbaarheid van iLint treinen

Een iLint waterstoftrein van treinfabrikant Alstom. (Foto: Alstom)
Een iLint waterstoftrein van treinfabrikant Alstom. (Foto: Alstom)

De Duitse Spoorwegmaatschappij RMV zal tot eind 2025 teruggaan naar dieseltreinen nadat fabrikant Alstom hun vloot heeft teruggeroepen vanwege aanhoudende betrouwbaarheidsproblemen. De iLint-treinstellen blijken tot op heden nog niet betrouwbaar waardoor de vervoerder genoodzaakt is om 16 dieseltreinen in te zetten.

Alstom is begonnen met een terugroepactie van zijn iLint-waterstofunits na twee jaar van onbetrouwbare operaties. Dit besluit gaat gepaard met een volledige dekking van de contractkosten voor de dieseltreinleases door Alstom, die naar verwachting tot eind 2025 zullen duren. Ondanks deze uitdagingen blijft RMV zich inzetten voor waterstoftractie. Deze wordt momenteel enkel ingezet op de RB12 tussen Königstein im Taunus en Frankfurt. De dieseltreinen worden ingezet op de RB 16 Friedberg – Friedrichsdorf (– Bad Homburg) en de RB 15 Brandoberndorf – Usingen-  Frankfurt Hbf. Momenteel heeft RMV een nooddienstregeling opgezet met voor een deel busvervoer.

Verbeteringen

Alstom is van plan om het komende jaar kritieke componenten van de Coradia iLint-oplossingen te vernieuwen. Deze stap is bedoeld om de technische uitdagingen van het rijden in het moeilijke Taunus-gebied aan te pakken. De tijdelijke dieselvoertuigen gaan vanaf januari tot eind 2025 rijden. Ulrich Krebs, lid van de raad van toezicht van RMV, heeft zijn teleurstelling geuit over de aanhoudende problemen, waarbij hij benadrukte dat diesel geen oplossing op de lange termijn vertegenwoordigt. Alstom wordt dringend verzocht het komende jaar effectief te benutten om de betrouwbaarheid van de vloot permanent te verbeteren.