FNV in de clinch met ProRail, nieuwe stakingen mogelijk op komst

Het hoofdkantoor van ProRail. (Foto: Arjandb)
Het hoofdkantoor van ProRail. (Foto: Arjandb)

Het conflict tussen vakbond FNV en spoorbeheerder ProRail over een nieuwe cao lijkt uit te lopen op een nieuwe stakingsactie, met als gevolg dat het treinverkeer opnieuw geraakt wordt. Woensdagochtend lag het treinverkeer in een deel van Brabant en in Limburg stil, en vrijdag volgt het noordoosten van het land.

Beide partijen liggen in de clinch: FNV wil dat ProRail met een nieuw voorstel komt, terwijl ProRail zegt af te wachten op FNV. De vakbond eist een loonsverhoging van gemiddeld 13 procent voor treindienstleiders, terwijl ProRail niet verder wil gaan dan 5,2 procent. Na het verwerpen van een ultimatum door ProRail, besloot FNV tot actie over te gaan. Volgens FNV-bestuurder Carl Kraijenoord heeft de vakbond creatieve voorstellen gedaan, maar blijft ProRail zonder tegenvoorstel. De FNV heeft vandaag bekendgemaakt dat er nieuwe en mogelijk grotere acties zoals een landelijke of 24-uurs-staking worden voorbereid.

FNV erkent dat dergelijke acties reizigers zwaar zullen treffen, maar benadrukt dat het bijna onmogelijk is om actie te voeren zonder impact op het treinverkeer. ProRail blijft als spoorbeheerder een belangrijke rol in het laten rijden van treinen, wat elke actie voelbaar maakt voor reizigers.

Ultimatum

ProRail stelt dat FNV eerst het ultimatum met de looneis van 13 procent van tafel moet vegen voordat er verder gepraat kan worden. Woordvoerder Aldert Baas vertelt tegenover Treinreiziger.nl de eis onrealistisch te vinden en benadrukt dat de situatie vooral vervelend is voor spoorgebruikers. Volgens Baas ligt de bal bij FNV: "Haal de looneis van tafel en we kunnen praten. Het is nu echt aan de FNV."

ProRail wijst erop dat er al een onderhandelingsresultaat was bereikt met de bonden CNV en VHS, maar dat FNV het akkoord met een negatief advies aan haar leden heeft voorgelegd, waarna het werd afgewezen. De looneis van FNV ligt volgens ProRail ver boven het eerder overeengekomen bedrag, wat volgens Baas verdere gesprekken onmogelijk maakt. De extra looneis van FNV zou voor de spoorbeheerder een jaarlijkse kostenpost van zo'n 49 miljoen euro opleveren wat uit hun eigen middelen gefinancierd moeten worden. Volgens ProRail zou dit de taken als spoorvervoerder schaden en zou het mogelijk tot banenverlies zou leiden.

Staking

Na de actie van woensdagochtend herstelde het treinverkeer zich snel. Vrijdagochtend wordt het treinverkeer in het noordoosten van Nederland in de ochtend stilgelegd vanwege een staking. Tussen 6.00 en 9.00 uur rijden er geen treinen in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland.

Reizigersorganisatie Rover maakt zich zorgen over de toenemende overlast voor reizigers, hoewel er tot nu toe weinig klachten zijn binnengekomen. Volgens Rover komt dit waarschijnlijk doordat reizigers tijdig zijn geïnformeerd. Ondanks begrip voor het recht om te staken, vraagt Rover zich af of de acties proportioneel zijn.