Deutsche Bahn start mega-operatie in vernieuwing van spoor

De Deutsche Bahn start een mega-operatie in de vernieuwing van het Duitse spoor. (Foto: Rob Dammers)
De Deutsche Bahn start een mega-operatie in de vernieuwing van het Duitse spoor. (Foto: Rob Dammers)

De Deutsche Bahn lanceert deze zomer het grootste moderniseringsproject in zijn geschiedenis. In de komende zes jaar worden 40 belangrijke spoortrajecten vernieuwd om weer toekomstbestendig te worden, schrijft de Duitse nieuwssite N-tv.

De Duitse overheid en het spoorwegbedrijf investeren in totaal bijna 40 miljard euro in de werkzaamheden. Het spoor voldoet volgens de vervoerder niet meer aan de eisen waardoor er veel sprake is van vertraging. Tegen 2030 moet het spoor naar verwachting 29,2 miljoen reizigers per dag kunnen verwerken over de 30.000 kilometer die het sporennetwerk in Duitsland beslaat. Uiteindelijk zal er over 4.000 kilometer aan trajecten het nodige onderhoud plaatsvinden.

Kosten

De kosten voor het project worden geraamd op 39,5 miljard euro. Maar liefst 11,5 miljard euro komt uit de Duitse overheidsbegroting van dit jaar en is bedoeld om de financiering tegen 2027 te garanderen. Nog eens 12,5 miljard euro komt uit het Klimaat- en Transformatiefonds (KTF). De DB draagt zelf 3 miljard euro bij. Nog eens 12,5 miljard euro wordt gefinancierd door de verkoop van aandelen die de DB heeft in onder meer cargobedrijf Schenker, of aandelen vanuit de overheid in de Deutsche Post en Deutsche Telekom.

Vernieuwingen

Het Duitse spoorvervoer lijdt momenteel aan vertragingen door veel kleine reparaties op verschillende plaatsen. Om alle trajecten toekomstbestending te maken moeten er uiteindelijk tijdelijk trajecten over lange afstand worden stilgelegd. Zo kunnen stations, sporen, wissel, bovenleidingen, seinen en geluidswerende wanden worden vernieuwd.

Als eerste zal vanaf 15 juli het 74 kilometer lange Riedbahn traject tussen Frankfurt am Main en Mannheim onder handen worden genomen. Het langeafstandsvervoer wordt tijdelijk omgeleid en een groot aantal bussen nemen het vervoer van de 15.000 treinreizigers per dag over. Daarna volgen in 2025 de spoorlijnen Hamburg-Berlijn en Emmerich-Oberhausen. Vijf andere trajecten zijn gepland voor 2026. Tegen 2030 zal het project met de lijn Mannheim-Karlsruhe volledig zijn afgerond.

Bron: N-tv