NS rijdt vanaf zondag met extra treinen in de nieuwe dienstregeling

Vanaf zondag 10 december rijden er meer treinen bij NS. (Foto: Treinenweb)
Vanaf zondag 10 december rijden er meer treinen bij NS. (Foto: Treinenweb)

Op zondag 10 december wordt de nieuwe dienstregeling van kracht. Zo zal de NS meer treinen laten rijden, tussen de grote steden gaan weer vier intercity’s per uur rijden, wordt het aantal verbindingen op belangrijke trajecten verhoogd, rijdt een IC Berlijn eenhalf uur sneller en keert IC Direct tussen Amsterdam en Breda weer terug.

Op rustige momenten gaan op een aantal trajecten minder treinen rijden. Een andere belangrijke wijziging is dat de reistijd naar Berlijn een halfuur korter zal duren. De nieuwe dienstregeling past beter bij het nieuwe reisgedrag na corona. Daarnaast verwacht NS hiermee meer reizigers te kunnen bedienen. In totaal rijdt NS daarmee ruim 1.800 extra treinen per week.

Hoewel hoge inflatie en structureel ander reisgedrag voor NS grote uitdagingen blijven, kunnen we Nederland in 2024 weer een aantal verbeteringen bieden. We zijn in onze nieuwe dienstregeling een half uur sneller in Berlijn, meer Sprinters in de spits tussen Assen en Groningen, we verbinden Breda beter met Amsterdam en rijden vaker tussen grote steden als Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Dat zijn extra treinen en verbindingen die ons land bereikbaar houden en waar de reiziger z’n voordeel mee kan doen.

Nieuw reisgedrag

De nieuwe dienstregeling past bij het nieuwe reisgedrag na corona. Zo zien we op vrijdag minder mensen in de trein, terwijl de reizigersaantallen in de daluren en het weekend alweer de niveaus van voor corona aantikken. Dinsdagen en donderdagen zijn typische forensendagen geworden. Dat alles vraagt om een andere dienstregeling dan voorheen. In de nieuwe dienstregeling gaan er op maandag tot en met donderdag meer treinen rijden. En ook in het weekend breiden we uit. Waar mogelijk wil NS in de loop van 2024 meer verbeteringen doorvoeren.

Inzet van ICNG

Het aantal ICNG neemt gestaag toe waardoor er inmiddels veertien daarvan in de dienstregeling rijden. De nieuwe dienstregeling rijdt NS weer twee keer per uur met de IC Direct rechtstreeks over de Hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Breda, en integraal met ICNG in plaats van een mix met de Traxx-locomotieven.

Komend jaar zien reizigers de nieuwe trein ook steeds vaker op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. In 2024 start NS bovendien met het testrijden met ICNG naar Leeuwarden/Groningen en naar Brussel.

Werving van treinpersoneel

De wervingscampagne voor treinpersoneel heeft voor de NS zijn vruchten afgeworpen. De impact van  personeelstekort is inmiddels een stuk kleiner is dan voorheen. Ook de Treinassistenten, ingezet NS-kantoorpersoneel die enkele taken van de conducteur voor een periode over nam, zijn niet meer nodig. Wel benadrukt de NS dat de werving van nieuw personeel belangrijk blijft voor het rijden van de dienstregeling. Ook wordt er druk gezocht naar technisch personeel voor monteurstaken.

Dienstregeling aanpassingen

De dienstregeling van 2024 bouwt voort op de dienstregeling 2023. Enkele belangrijke uitbreidingen en verbeteringen:

  • Tussen Amsterdam en Breda rijdt NS weer drie keer per uur een rechtstreekse Intercity Direct over de Hogesnelheidslijn. Dat is nu nog één keer met de Intercity Brussel en twee keer per uur met een overstap. Tussen Amsterdam en Rotterdam blijven er vijf Intercity Direct-treinen per uur rijden. In het weekend gaat NS vijf Intercity Direct-treinen rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, in plaats van drie.
  • NS verhoogt in de daluren doordeweeks en in het weekend de frequentie van Intercity’s op diverse trajecten van twee keer per uur naar vier keer per uur. Dit zijn bijvoorbeeld de trajecten tussen Utrecht en Den Haag, Utrecht en Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, Schiphol en Nijmegen en tussen Dordrecht en Schiphol. In de spits is dit nu al vier keer per uur.
  • Tussen Schiphol en Arnhem en tussen Dordrecht en Schiphol verhoogt NS in het weekend de IC-frequentie van twee naar vier keer per uur.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS extra Intercity’s op het traject van Arnhem via Utrecht en Schiphol naar Rotterdam (v.v.), waardoor hier weer elke tien minuten een Intercity rijdt.
  • De tienminutentreinen rijden in de avonduren en op vrijdag tot en met zondag zoveel mogelijk elk kwartier. Dit biedt de kans om de Sprinters tussen die treinen van vrijdag tot en met zondag te versnellen. Zo is de Sprinter tussen Tiel en Utrecht Centraal op deze dagen zeven minuten sneller met een betere aansluiting in Tiel.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Dordrecht en Rotterdam extra Sprinters, waardoor hier weer elke tien minuten een Sprinter rijdt.
  • In de spits op maandag t/m donderdag rijdt NS tussen Assen en Groningen vier Sprinters per uur. Nu is dat nog twee keer per uur.
  • Tussen Arnhem en Nijmegen verhoogt NS in het dal op werkdagen, het aantal Sprinters naar vier per uur. In de spits was dit al zo.
  • NS rijdt op vrijdag, zaterdag en zondag rechtstreekse Intercity’s tussen Heerlen en de Randstad, op dit moment stappen reizigers op die dagen nog over in Eindhoven.
  • De Sprinter tussen Dordrecht, Breda, ’s-Hertogenbosch en Nijmegen rijdt in de avonduren en in het weekend twee keer per uur, waar dat nu één keer per uur is.
  • De Sprinter van Leeuwarden naar Zwolle, rijdt door naar Lelystad. Daarmee ontstaat een nieuwe verbinding, waarmee de huidige overstap voor reizigers naar Dronten en Kampen Zuid verdwijnt. De reistijd van Meppel naar Dronten wordt daardoor korter.
  • De reistijd met de Intercity Berlijn is een halfuur korter. Dat wordt mogelijk door aanpassingen aan de Nederlandse spoorinfrastructuur en het inzetten van andere locomotieven. Wel stopt deze trein niet meer in Almelo.
  • NS verkort de reistijd van Sprinters tussen Utrecht en Tiel en tussen Utrecht en ’s-Hertogenbosch met ongeveer zeven minuten op vrijdag tot en met zondag.

De trajecten waar NS op rustige momenten minder Sprinters gaat rijden:

  • Tussen Amsterdam Centraal en Almere Oostvaarders gaat het aantal Sprinters tijdens de daluren van vier naar twee per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Woerden gaat het aantal Sprinters in de daluren van vier naar twee per uur.
  • Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp gaat het aantal sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur.
  • Tussen Hoofddorp en Leiden Centraal gaat het aantal Sprinters op vrijdag van vier naar twee per uur