Hitachi Rail start ontwerptraject voor hybride EuroMasaccio

Hitachi Rail Italië is begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe hybride batterijtrein. Deze passagierstrein is gebaseerd op het platform met de naam Masaccio, en de nieuwe trein zal EuroMasaccio heten. De naam hint al op de plannen waarmee Hitachi Rail Europa wil veroveren.

Na de succesvolle inzet in Italië van de Masaccio (daar bekend als de Rock en Blues) in een diesel- of een batterijaandrijving, is de Italiaanse treinenbouwer nu klaar om de hybride EuroMasaccio aan te bieden.

EuroMasaccio

Het is hetzelfde concept als voorheen: een elektrische trein voor regionaal gebruik, met dieselmotoren voor niet-geëlektrificeerde baanvakken, plus twee kleine accu's voor plekken waar de vervoerder zijn treinen emissievrij en stil wil laten rijden. Deze accu's zijn geschikt voor een actieradius van maar 12 kilometer, maar worden opgeladen zodra er op elektrische aandrijving gereden worden, en dus de spanning uit de bovenleiding wordt gehaald. De nieuwe trein zal geschikt worden voor verschillende spanningssystemen in zowel gelijk- als wisselstroom. Niet bekend is of er ook een meerspanningsmogelijkheid komt om twee of meer verschillende spanningen te gebruiken bij bijvoorbeeld grensovergangen.

In de markt voor Duitsland en Frankrijk

De EuroMasaccio wordt momenteel in het portfolio van de bouwer geplaatst en zal in 2027 beschikbaar zijn. Hitachi Rail richt zich op de Midden-Europese markten omdat daar 40 procent van de spoorlijnen nog niet geëlektrificeerd is. Zo hoopt het bedrijf klanten aan te trekken in Duitsland en Frankrijk. Omdat de batterijen geen grote accucapaciteit hebben hoopt de treinbouwer dat dit model een goedkoper alternatief zal zijn voor zwaardere batterij- en waterstoftreinen. Hierbij is wel duidelijk dat niet elk traject geschikt zal zijn voor deze trein, en dus zou een exploitant mogelijk nog extra kosten moeten maken voor extra infrastructuur om de trein op te kunnen laden.