Veel bekijks bij afscheidsrit van NS 1700-serie locomotieven

De afscheidsrit voor de NS 1700-serie locomotieven die zondag werd gereden trok veel bekijks. Maar liefst negen DB-rijtuigen van de IC Berlijn werden ingezet om de deelnemers te voorzien van een interessante rit waarbij er werd gestopt op diverse stations waar deze trein nooit te vinden is. Het hoogtepunt was een line-up van locomotieven op Rotterdam Stadion.

Deze serie locomotieven die ook de bijnaam 'nez cassés' heeft werd de laatste jaren nog bij NS ingezet voor de IC Berlijn tot aan Bad Bentheim. Daarvoor trokken deze onder meer dubbeldeksrijtuigen en ICR-rijtuigen. Met ingang van de nieuwe dienstregeling op 10 december 2023 zal de Siemens Vectron van NS deze diensten overnemen. Momenteel heeft de NS nog de beschikking over acht locomotieven uit de 1700-serie. Vijftien anderen, niet allemaal rijvaardig, zijn overgenomen door andere partijen.

Route

De afscheidsrit die georganiseerd werd door de NVBS, NS International en Deutsche Bahn begon op station Amersfoort Centraal waar de trein rond 09:37 binnenkwam op spoor 4a. Beide locomotieven waren voorzien van de een bestickering met de tekst: "Na 30 jaar trouwe dienst zwaai ik af". Ook op het buffet-rijtuig was een tekst aangebracht waarop stond dat er een afscheidsrit gereden werd.

Op het tegenoverliggende perron in Amersfoort had een grote menigte treinfanaten zich in een lijn opgesteld om de binnenkomst op de plaat vast te leggen. Om 10:09 vertrok de trein met ongeveer 500 deelnemers in de richting van Zwolle waar andere deelnemers konden opstappen. Opmerkelijk te noemen was dat deze trein op geautomatiseerde wijze op enkele stations werd omgeroepen als internationale trein.

Daarna werd er een stop gemaakt op de stations van Olst, Deventer, Arnhem Centraal, Nijmegen, Tilburg en Rotterdam Stadion zodat de liefhebbers een frisse neus konden halen en weer druk in de weer konden met hun fototoestellen en camera's. Op Rotterdam Stadion, die enkel bij evenementen geopend is, konden alle deelnemers en niet-deelnemers op het perron in volle teugen genieten van een line-up van diverse locomotieven uit de 1600/1800-serie en de 1700-serie. Nadat de afscheidstrein hier een half uur gestaan heeft reed de trein verder in de richting van Gouda, om met een stop in Utrecht Centraal weer in de andere richting door te rijden naar het eindpunt Amersfoort Centraal. Hier werd nog een kleine afscheidsceremonie gehouden.

Bistro-rijtuig

Tijdens de rit konden alle deelnemers gebruik maken van de het bistro-rijtuig waar diverse dranken en versnaperingen te koop waren. Met de afscheidsrit werd er ook afscheid genomen van de bistrorijtuigen in deze Duitse IC-rijtuigen. Vanaf 10 december zal de Duitse vervoerder de verkoop vanuit de bistro staken omdat de rijtuigen niet meer aan de regelgeving voldoen. In de tussentijd zal er een kleine kiosk met eenvoudige drankjes en versnaperingen worden gerealiseerd. Zodra de nieuwe ICE L naar verwachting eind 2024 de IC Berlijn zal overnemen, zal de uitgebreide bistro weer terugkeren in de trein.

Social media

De treinrit ging niet onopgemerkt voorbij. Dat was te zien op social media waarbij er veel foto's en filmpjes werden gedeeld onder de hashtags #afscheidsrit en #1700afscheid.