Testritten met ICE3neo van start gegaan

Deze zomer is de nieuwe ICE 3neo voor het eerst in Nederland voor verschillende testen. De treinen gaan naar verwachting vanaf medio 2024 de huidige ICE3m-treinen vervangen tussen Amsterdam en Frankfurt, omdat deze de laatste jaren gebreken begint te vertonen.

Met deze testen zorgt fabrikant Siemens ervoor dat de trein goed samenwerkt met de specifieke systemen van het Nederlandse spoor. De testtrein is van de Deutsche Bahn, die de trein sinds december vorig jaar inzet op haar eigen trajecten in Duitsland. Met de komst van deze nieuwe treinen wordt reizen naar Frankfurt en Basel verbeterd en wordt het eenvoudiger om treinen langer te maken en mogelijk vaker te rijden. 

Comfort

De nieuwe trein heeft 439 zitplaatsen. 340 in de 2e klas en 99 in de 1e klas. Alle zitplaatsen zijn voorzien van een tablethouder en stopcontacten. Er is ook meer ruimte voor bagage in de trein. Deze trein heeft daarnaast meer deuren dan de huidige trein, zodat in-en uitstappen sneller kan. Ook zijn er voorzieningen voor comfortabel reizen met een beperking. De ramen van de nieuwe ICE hebben een zonwerende laag in het glas zodat de zon altijd wordt tegengehouden, maar mobiele telefoonsignalen er wel makkelijk doorheen gaan.

Testritten

Het treinstel met nummer 8002 kwam begin juni de grens over bij Venlo, waarna een week later de 8003 erbij werd gevoegd voor gecombineerde testritten. Met de toelatingsritten met de de ICE Neo gaan met de testen in Nederland een nieuwe fase in. Al eerder in maart kwam treinstel 8006 al België binnen voor de toelatingsritten. De NS heeft een video in haar nieuwsbericht geplaatst waarin NS-testmachinist Tim uitleg geeft over de testritten die gemaakt worden.

Een andere video is gemaakt door Treinspotter Tobian, waarin te zien is dat het eerste treinstel zijn testritten maakt aan de grens.