Geen extreme drukte op de weg tijdens NS-staking

Het is dinsdag niet extreem drukker op de weg tijdens de NS-staking. (Foto: Thomas van de Meer)
Het is dinsdag niet extreem drukker op de weg tijdens de NS-staking. (Foto: Thomas van de Meer)

Ondanks de landelijke NS-staking was het dinsdagochtend niet extreem druk op de wegen, meldt de ANWB. Op de stations die de NS aandoet is het dinsdag bijzonder rustig. Op een aantal stations waren enkel nog reizigers te vinden die gebruik maakten van alternatief vervoer, zoals de bus, tram en de metro.

Het verkeer op de weg was wel iets drukker dan normaal, vooral na 08:00 uur, met ruim 500 kilometer file rond 09:00 uur. Tegen 10:15 uur nam de drukte af tot minder dan 100 kilometer. De ANWB kan de extra drukte niet alleen aan de staking toeschrijven, omdat er ook vertragingen waren door werkzaamheden op de A2 en een ongeluk op de A4.  Rijkswaterstaat had weggebruikers geadviseerd de spits te mijden uit vrees voor drukte, maar de impact van de staking op het verkeer viel uiteindelijk mee.

Staking

De staking van dinsdag maakt deel uit van een reeks acties na mislukte cao-onderhandelingen tussen de NS en vakbonden. Eerder staakte het personeel al op vrijdag, en nieuwe stakingen staan gepland: donderdag in het noordwesten en oosten, en op 16 en 17 juni in respectievelijk Noord-/Zuid-Nederland en mogelijk landelijk.

NS betreurt de situatie voor de reizigers, maar benadrukt wel dat staken een een recht is. "Wat ons betreft waren en zijn wij niet uit-onderhandeld. Er is geen eindbod gedaan. Bonden meenden dat acties onvermijdelijk waren en we er met praten niet uit zouden komen. Om een nieuwe cao af te sluiten zijn alle partijen nodig. We staan open om de onderhandelingen voort te zetten, als bonden daar ook welwillend tegenover staan", schrijft een woordvoerder.

Onproportioneel

Ook reizigersvereniging Rover heeft bij de vorige staking van afgelopen vrijdag aangegeven niet blij te zijn met de stakingsactie in het hele land, daar waar NS rijdt: "We begrijpen dat vakbonden onderhandelen voor een goed CAO, maar om als eerste actie meteen het hele land plat te leggen is buitenproportioneel". Ook zouden ze liever hebben gezien dat er een pendeldienst in zou worden gezet op het spoor: "Wij hebben de NS meegegeven dat reizigers liever meer onbetrouwbaarheid in de rest van het land hebben, dan helemaal geen treinen", aldus Rover-directeur Freek Bos tegen over Treinreiziger.nl.

Volgens een woordvoerder van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mag de NS zelf de beslissing nemen of ze kiezen tussen geen treinen laten rijden of een pendeldienst: "Deze uitbreiding van de staking (die van dinsdag 10 juni, red.) is kort van tevoren aangekondigd, dan is het aan NS een inschatting te maken of ze nog een betrouwbare dienstregeling kunnen rijden".