Akiem tekent contracten met Siemens en Alstom voor nieuwe locomotieven en onderhoud

Akiem heeft met Siemens aan contract getekend voor de levering van nieuwe Dual Mode Vectron locomotieven. (Foto: Siemens Mobility)
Akiem heeft met Siemens aan contract getekend voor de levering van nieuwe Dual Mode Vectron locomotieven. (Foto: Siemens Mobility)

Siemens Mobility heeft een grote bestelling ontvangen van het Europese leasebedrijf Akiem voor tien Vectron Dual Mode-locomotieven, met een optie op nog eens veertig stuks. Daarnaast heeft het leasebedrijf ook een paar onderhoudscontracten getekend met Alstom voor het onderhoud van de Traxx locomotieven in hun vloot.

Deze bestelling met Siemens valt onder een raamovereenkomst die in augustus 2021 is gesloten voor de levering van locomotieven en bijbehorende diensten. De eerste locomotieven worden verwacht in het vierde kwartaal van 2026. Sinds 2021 heeft Akiem al eerder honderd Vectron-locomotieven in verschillende tranches besteld.

Siemens Vectron

De Vectron Dual Mode-locomotief kan zowel op geëlektrificeerde als op niet-geëlektrificeerde spoorlijnen rijden, zonder in te boeten op snelheid of trekkracht. Dankzij deze hybride aandrijving hoeven machinisten niet van locomotief te wisselen bij overgang tussen verschillende trajecttypes. De locomotieven zijn uitgerust met ETCS en bieden zo een moderne, efficiënte en milieuvriendelijke oplossing voor het goederenvervoer per spoor in meerdere landen. Een van de veel gebruikte toepassingen van Dual Mode aandrijvingen is de inzet op de laatste kilometers op spoorlijnen die niet geëlektrificeerd meer zijn. Hierbij moet gedacht worden aan industriegebieden of havens.

Volgens Akiem-CEO Fabien Rochefort is de Vectron Dual Mode momenteel de betrouwbaarste en meest kosteneffectieve keuze voor spoorvervoerders die willen afstappen van puur dieselaangedreven locomotieven. Akiem wil met deze investering bijdragen aan de modernisering van het goederen- en passagiersvervoer per spoor en zich inzetten voor duurzaamheid op het spoor.

Onderhoudscontract met Alstom

Voor het onderhoud hebben Akiem en Alstom twee contracten ondertekend voor het onderhoud van Traxx-locomotieven. Het eerste contract is een overeenkomst voor de levering van reserveonderdelen voor 116 locomotieven uit hun vloot. Deze overeenkomst loopt vijf jaar en omvat jaarlijks ongeveer 200 verschillende onderdelen, waarvan het type en de hoeveelheid regelmatig opnieuw worden bekeken.

Het tweede contract betreft de levering en service van de ETCS-systemen van Alstom die op de Traxx-locomotieven zijn geïnstalleerd. Deze overeenkomst voorziet in ondersteuning op afstand en ter plaatse, reparatie van defecte onderdelen en snelle vervanging van belangrijke onderdelen.

Akiem

Akiem is een toonaangevende Europese leverancier van kant-en-klare oplossingen voor de levering van locomotieven en passagierstreinen. In hun vloot bevindt zich elke type moderne locomotief die de afgelopen decennia gebouwd is, zoals de Siemens Vectron, maar ook diverse soorten locomotieven uit de Alsom Traxx-familie, maar ook locomotieven van Vossloh en zelfs de locomotieven uit Frankrijk, waar je overigens nog weinig Europese locomotieven op het spoor ziet rijden.

De Traxx-locomotieven die NS in dienst heeft zijn sinds zeven jaar ook eigendom van Akiem. Dat is te zien doordat er steeds meer van deze NS-geel-blauwe locomotieven in de rood en grijze huisstijl van de leasemaatschappij worden gebracht. Door deze overname kan de NS deze locomotieven vanaf nu sneller kwijt nu de ICNG-treinen steeds meer instromen, en hoeft de Nederlandse vervoerder zelf geen zorg te dragen voor een nieuwe partij die ze wil overnemen. Een groot deel van deze Traxx-locomotieven uit de NS-vloot staat inmiddels klaar voor overname door andere partijen die locomotieven willen leasen. Hun technische upgrade om met 160 km/u te rijden is inmiddels weer verlaagd naar 140 km/u.