ProRail toont voorkeurslocaties voor nieuw opstelterrein voor Qbuzz op Merwedelingelijn

ProRail is op zoek naar een nieuwe locatie voor een opstelterrein voor Qbuzz op de Merwedelingelijn. (Foto: Treinenweb)
ProRail is op zoek naar een nieuwe locatie voor een opstelterrein voor Qbuzz op de Merwedelingelijn. (Foto: Treinenweb)

Over een aantal jaar gaat Qbuzz met nieuwe treinen van CAF rijden op de MerwedeLingelijn. Omdat deze nieuwe treinen langer zijn, zwaarder zijn en meer energie gebruiken dan de huidige treinen, gaat ProRail enkele aanpassingen doen aan de spoorlijn. Zo is er vooral behoefte aan extra opstelruimte.

In een verkenningsprocedure wordt er gekeken welke aanpassingen er nodig zijn om dit mogelijk te maken. Afgelopen donderdag konden omwonenden met hun wensen terecht tijdens speciale participatiebijeenkomst. Daar werden onder andere de overgebleven kansrijke locaties gepresenteerd, waar Qbuzz de nieuwe treinen kan parkeren en schoonmaken. Momenteel worden de treinen van Qbuzz geparkeerd op een een paar opstelsporen naast het station van Dordrecht, maar daar is een gebrek om de treinen schoon te maken.

Nieuw of bestaand spoor aanpassen tot opstelterrein

ProRail heeft tijdens de presentatie drie mogelijkheden gepresenteerd: een nieuw opstelterrein bouwen, bestaand spoor geschikt maken voor behandelen en opstellen of gebruikmaken van de sporen die al geschikt zijn. Reizigers konden de plannen hiervoor inzien, en daar hun mening over geven. De mogelijkheden zijn te vinden in een presentatie die gedownload kan worden.

Ook moet ProRail van vijf stations de perrons verlengen, omdat ze te kort zijn voor de nieuwe treinen. Ook wordt er onderzocht hoe de energievoorziening kan worden verbeterd. Dit is nodig omdat er de nieuwe treinen sneller kunnen optrekken en meer stroom verbruiken.

Voor zomer 2026 meer duidelijkheid

Na de zomer worden de overgebleven locaties naast elkaar neergelegd, en worden deze besproken met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Zuid-Holland, Qbuzz en ProRail. De verwachting is dat er voor de zomer van 2026 meer duidelijkheid zal zijn. Dan ligt er een verkenningsrapport klaar met een definitieve voorkeursoplossing. Vanaf dat moment worden de plannen uitgewerkt, wordt het project uitgevoerd en kunnen de treinen in 2027 gaan rijden.