Alstom sleept contract binnen voor modernisering van Class 222 treinstellen voor Lumo

Een art-design hoe de Class 222 treinstellen eruit komen te zien bij de vervoerder Luma. (Foto: Alstom)
Een art-design hoe de Class 222 treinstellen eruit komen te zien bij de vervoerder Luma. (Foto: Alstom)

Treinbouwer Alstom heeft samen met FirstGroup en Eversholt Rail een contract van omgerekend 59 miljoen euro gesloten voor het moderniseren en onderhouden van vijf Britse zesdelige Class 222-treinen. Deze treinen zullen worden ingezet voor een nieuwe open-access reizigersdienst tussen Stirling en Londen, onder het Lumo-merk van FirstGroup.

Het contract bestaat uit twee hoofdonderdelen. Ten eerste is er een Train Services Agreement (TSA) met FirstGroup, ter waarde van omgerekend 47,5 miljoen euro. Alstom zal vanuit zijn onderhoudscentrum in Central Rivers (Burton upon Trent) gedurende vijf jaar verantwoordelijk zijn voor het onderhoud, de revisie, schoonmaak en technische service van de vijf treinen.

Modernisering

Daarnaast wordt er via een afzonderlijke overeenkomst met Eversholt Rail nog eens omgerekend 12 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de vloot. Dit werk vindt plaats in het Alstom Transport Technology Centre in Widnes, het grootste en meest geavanceerde centrum voor treinmodernisering in het VK. De modernisering omvat nieuwe ergonomische stoelen, verbeterde Wi-Fi, nieuwe bewakingscamera’s, speciale technologie die motoren automatisch uitschakelt bij stilstand om brandstof te besparen, en een volledige restyling in de Lumo-huisstijl.

De vijf treinen, die oorspronkelijk door Alstom werden gebouwd als onderdeel van de Voyager-familie en eerder dienst deden als Meridian-treinen bij East Midlands Railway, keren volgend jaar terug in dienst. De samenwerking ondersteunt ongeveer 50 directe banen op de Alstom-locaties en de Britse toeleveringsketen van de organisatie.