Siemens presenteert nieuwe digitale toepassingen en last-mile Vectron-locomotief

Op de vakbeurs Transport Logistic 2025 in München heeft treinfabrikant Siemens Mobility, naast een reguliere Vectron-locomotief, de wisselstroom Vectron met batterijmodule gepresenteerd. Deze locomotief moet een duurzame oplossing vormen voor trajecten zonder bovenleiding.
De Vectron AC met batterijmodule maakt rijden mogelijk op korte afstanden zonder bovenleiding, bijvoorbeeld voor rangeerwerk zoals in industrie- of havengebieden. De lithium-ion batterij is voorzien van een slim energiebeheersysteem en vervangt dieselrangeerlocomotieven, wat leidt tot lagere uitstoot en geluidsoverlast. Dit wordt ook 'last-mile' genoemd, en andere fabrikanten zoals Stadler met hun Euro 9000 locomotief, kunnen ook een dieselmotor aanbieden.
Digitale ondersteuning
Met de Smart Asset Suite, aangestuurd door Railigent X, biedt Siemens een krachtig digitaal hulpmiddel voor het optimaliseren van railoperaties. De software verzamelt en analyseert technische gegevens uit de locomotief, wat leidt tot hogere beschikbaarheid van locomotieven en efficiëntere inzet. De technologie is als extra optie beschikbaar voor alle Vectron-locomotieven, zodat het onderhoud van deze tractievoertuigen zo snel mogelijk en efficiënt kan worden uitgevoerd.
Naast de technologische innovaties toont Siemens ook nieuwe serviceoplossingen zoals Railcover – een modulair onderhoudspakket voor locomotieven – en de MoBase marktplaats voor treinonderdelen. Ook is er de Rail Service Hub, een digitaal platform voor voorspellend onderhoud, eveneens gebaseerd op het Railigent X platform. Dit versterkt het doel van Siemens Mobility zodat spoorbedrijven geholpen worden bij een effiënte inzet van de locomotieven.