Limburgse Arriva treinstellen rijden proefritten in België
Drie Limburgse Flirt treinstellen van Arriva zijn momenteel actief in België vanwege toelatingsproefritten. De treinstellen zullen naar verwachting eind 2023 worden ingezet om met een vertraging van enkele jaren uiteindelijk met het Belgische Luik met Maastricht, Heerlen en Aken te verbinden.
Na Aken, Heerlen en Maastricht en Maastricht Randwyck zal de trein straks ook naar Eijsden, Visé, Bressoux en Luik rijden. De verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Aken die in het voorjaar plaatsvond was een van de vereisten om een frequentie van twee keer per uur te laten rijden. De toelating voor België heeft vertraging opgelopen omdat België de stellen weigerde toe te laten vanwege het ontbreken van ETCS. Aan het eind van 2023 moeten de treinen doorrijden naar Luik waarmee de Drielandentrein eindelijk na jaren van vertraging een feit is.
Daarnaast moeten de acht speciale treinen die inzetbaar zijn in alle drie de landen ook voorzien worden van het ETCS-signaleringssysteem, wat een eis is van de Belgische 'spoorwaakhond' DVIS. Momenteel vinden er in België nu testritten plaats met drie stellen.
Testritten
Het gaat om de treinstellen 550, 555 die voorzien zijn van ETCS van het Guardia-systeem, en de 554 die nog voorzien is van het oude ATB-systeem. De testritten vinden plaats op diverse trajecten in België. De foto's in dit artikel zijn door fotograaf Anas Seyour gefotografeerd tijdens een pendelrit tussen het Brusselse stadsdeel Thurn en Taxis en de werkplaats in Schaarbeek.
Ook op de routes Schaarbeek en Doornik werd er gereden, en vanaf Doornik naar Sint-Ghislain zouden er proeven met de pantograaf zijn gehouden die van groot belang zijn voor de toelating. Ook tussen Deinze en Kortrijk zouden de Nederlandse stellen gespot zijn.