Alstom levert Coradia Stream aan het Duitse Baden-Württemberg

Treinbouwer Alstom heeft een contract getekend voor levering van 130 Coradia Stream HC dubbeldekstreinen voor de vervoersautoriteit SFBW in de Duitse deelstaat Baden-Württemberg.

Naast de levering van de treinen is er ook een service- en onderhouds contract getekend voor een periode van 30 jaar. Ook is er in de order een optie om nog eens 100 treinen te bestellen meegenomen. De huidige order heeft eeen waarde van bijna 2,5 miljard euro en valt onder één van de grootste orders voor Alstom in Duitsland. Al eerder werd er nog en contract getekent met DB Regio.

"De inzet van de dubbeldeks Coradia Stream HC (High Capacity) is het beste antwoord op de vraag hoe tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan duurzame en toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen in Duitsland”, zegt Müslüm Yakisan, president van Alstom Region DACH.

Alstom Coradia voor BWEGT

De trein zal onder de vervoersnaam BWEGT ingezet gaan worden, en Alstom heeft al een concept-art van het model gepreesenteerd. Hierbij valt op dat Alstom opnieuw geen standaard neus meer voor de Coradia Stream treinen levert, en dat zelfs het ontwerp enigzins afwijkt van de bestelling met die van de DB Regio. Het grote verschil is te zien aan de frontseinen die bij de BWEGT-stellen in een verticale lijn zijn geplaatst.

De vierdelige treinstellen moeten in 2025 in dienst komen en zullen een maximale snelheid hebben van 200 kilometer per uur, en dus ook voorzien worden van enkelbladige deuren, net als bij de NS ICNG die ook familie is van de Coradia Stream. Voor de rest zal de trein voorzien worden van verstelbare stoelen, ruimtes voor mensen met beperkte mobiliteit, een innovatief verlichtingsconcept, leeslampjes,  camerabewaking, oplaadpunten, toiletten en wifi. Ook komen er loungeruimtes, gezelschapsruimtes en familiecoupe's.

De vierdelige treinen bestaan ​​uit twee dubbeldeks stuurrijtuigen en twee enkeldeks middenrijtuigen, met een totaal van 380 zitplaatsen. De lengte is van 106 meter en ze kunnen gekoppeld met meer eenheden aan elkaar rijden.

Techniek

De treinen zijn ook uitgerust met moderne signalerings- en automatiseringstechnologie en de stellen zullen ook worden uitgerust met de Europese (ETCS) signalerssysteem op niveau 2 en 3, evenals voertuigapparatuur voor automatische treinbediening (ATO) op GoA-level 2 waarbij de machinist ondersteund wordt door de automatisch rijdende trein. Dit is de eerste keer in Duitsland dat nieuw gebouwde railvoertuigen hiermee zal worden uitgerust. Al eerder liet Alstom weten dat het ATO-systeem ook bij de bestelde Coradia Streams voor CFL in Luxemburg zal worden toegepast.

De Coradia Stream in Europa

Coradia Stream is ontwikkeld voor de Europese markt en kan rijden op alle belangrijkste Europese stroomvoorzieningssystemen. In totaal zijn er inmiddels ruim 730 treinen van de Coradia Stream besteld in Italië, Luxemburg, Nederland, Duitsland en Denemarken. De treinenfamilie onderscheidt zich al met verschillende soorten neuzen en diverse soorten aandrijvingen zoals waterstof voor niet-geëlektrificeerde lijnen.