Alstom levert Coradia Stream voor FGC in Barcelona
Treinbouwer Alstom heeft een contract van 177 miljoen euro gekregen van de Catalaanse operator FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya) voor de levering van 10 nieuwe Coradia Stream treinstellen, samen met het bijbehorende onderhoud voor een periode van 15 jaar. De treinen zullen als regionale airport-trein rijden tussen het centrum van Barcelona en El Prat Airport.
De treinen zullen eveneens worden geproduceerd in de provincie Barcelona, in Santa Perpètua de la Mogoda. Alstom zal ook een nieuw onderhoudscentrum bouwen waar de treinen onderhoud zullen krijgen. Opvallend is dat het front van deze trein gelijk is aan de X’Trapolis treinstellen die het Spaanse Renfe in 2021 besteld heeft.
Airport trein
FGC zal deze treinen gebruiken voor de nieuwe forenzenlijn die het stadscentrum van Barcelona zal verbinden met El Prat Airport. Daarom zijn ze ontworpen met het oog op de specifieke behoeften van dit soort reizen, met veel ruimte voor bagage en bredere gangen om de toegankelijkheid te vergemakkelijken. Ze zullen ook de meest geavanceerde signaleringsoplossingen bevatten, evenals veiligheids- en passagiersinformatiesystemen.
In overeenstemming met de strategie van Alstom en de inzet van FGC om duurzame mobiliteit te bevorderen, zullen de nieuwe treinen worden ontwikkeld met behulp van criteria voor ecologisch ontwerp: keuze van grondstoffen, tractiesystemen, energie-efficiëntie en recycling aan het einde van hun levensduur. Ergonomisch ontwerp, toegankelijkheid, lage levenscycluskosten en betrouwbaarheid van de vloot zullen ertoe bijdragen dat deze treinen een aantrekkelijke en duurzame optie worden om het openbaar vervoer te promoten, waardoor de congestie op de wegen en de CO2-uitstoot aanzienlijk worden verminderd.
Alle tien treinstellen zijn enkeldeks en bieden een totale capaciteit voor 600 passagiers en hebben een maximumsnelheid in commerciële dienst van 120 kilometer per uur. De hele trein zal laagvloers zijn en heeft extra brede dubbele deuren op perronhoogte. Het interieur van de treinen is modulair zodat, afhankelijk van de reisbehoeften, een aanpassing eenvoudig aan te brengen is.