Studie gestart naar derde treinperron voor station Amsterdam Zuid

Er is een studie gestart naar een derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. (Foto: Zuidasdok)
Er is een studie gestart naar een derde treinperron voor station Amsterdam Zuid. (Foto: Zuidasdok)

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft spoorbeheerder ProRail de opdracht gegeven om een planning- en studiefase te starten voor de mogelijke realisatie van een derde treinperron bij station Amsterdam Zuid.

Momenteel beschikt het station over twee perrons, maar bij de lopende verbouwing wordt al anticiperend rekening gehouden met de eventuele toevoeging van een derde perron. Deze uitbreiding past in het globale plan om Amsterdam de komende jaren via het spoor bereikbaar te houden. De bouw van het derde perron kan alleen van start gaan nadat de A10 Zuid op deze locatie is omgelegd naar een tunnel. Zonder deze tunnel is er niet genoeg ruimte beschikbaar voor zowel het derde perron als twee extra treinsporen.

Besluitvorming

Eind vorig jaar heeft de besluitvorming met betrekking tot een potentieel derde treinperron een stap voorwaarts gezet. Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat meldde dit op 1 maart in een brief aan de Tweede Kamer. Dit besluit uit een MIRT-verkenning volgt op een eerdere verkenning uit 2018 inaar de mogelijkheid om internationale hogesnelheidstreinen naar station Amsterdam Zuid te laten rijden in plaats van het centraal station.

Verbouwing Amsterdam Zuid

De verplaatsing van het internationale treinverkeer naar station Amsterdam Zuid maakt deel uit van een breder plan om de toenemende drukte op het spoor in de komende jaren aan te pakken. Om dit te realiseren, is de aanleg van een nieuw derde treinperron met twee sporen aan de zuidzijde van station Amsterdam Zuid noodzakelijk, compleet met trappen, roltrappen en liften.

Het zuidelijke perron, dat in de toekomst het middelste perron zal worden, wordt aangepast voor hogesnelheidstreinen. Aan de zuidkant wordt een lounge ingericht voor treinreizigers die met de Eurostar naar Londen vertrekken, waar ook de persoons- en bagagecontrole zal plaatsvinden. Treinen naar bestemmingen zoals Brussel en Parijs zullen eveneens vanaf het middelste perron vertrekken, maar gebruiken andere toegangen omdat er geen douanefaciliteiten nodig zijn

Uiterlijk in 2027 wordt besloten wanneer de bouw van het derde perron plaats zal vinden, en in welke fase van de werkzaamheden aan dit station. Naar verwachting zal de bouw niet vóór 2030 plaatsvinden.