NS breidt 'zitplaatszoeker' uit over meerdere trajecten

De NS gaat de 'zitplaatszoeker' na een geslaagde proef dit jaar verder uitrollen over een tiental trajecten, waaronder die van de IC Direct. Aan de hand van sensoren in het spoor wordt het gemiddelde gewicht gemeten, waarna de reizigers via een de NS-app kunnen zien hoe druk hun trein is.

Tegenover de Telegraaf zegt een NS-woordvoerder: "Instappende reizigers kunnen dan aan de hand van kleurtjes op elk station zien waar er nog lege stoelen in de trein zijn. Die metingen gaan we verder verfijnen met CO2-uitstoot van mensen en wifi-signalen. Volgend jaar moeten alle intercity's en sprinters zijn aangesloten op de zoeker."

De zitplaatszoeker wordt al vanaf de zomer van 2018 getest op het traject tussen Den Bosch en Arnhem. Volgens de NS bleek de proef daar succesvol waarna deze verder is uitgerold over de trajecten Alkmaar - Sloterdijk, Hoorn - Sloterdijk, Den Haag - Haarlem, Dordrecht - 's Hertogenbosch, Utrecht - Nijmegen en Utrecht - Maastricht. In de loop van het jaar zal ook de HSL-verbinding tussen Amsterdam - Rotterdam worden toegevoegd zodat ook te zien is hoe druk de IC Direct is.

'Zitplaatszoeker'

Al eerder heeft de NS een proef uitgevoerd met infroroodsensoren. Deze waren opgesteld boven de uitgangen en de tussendeuren van een aantal treinen en telden de reizigers. Echter bleek een uitrol na deze proef niet haalbaar.

Ook zouden enkele (oud-)studenten een manier hebben bedacht om reizigers te tellen aan de hand van druksensoren in de treinstellen. Echter zou deze techniek te duur zijn. De sensoren die in het spoor zitten, en bij de huidige proef de rijtuigen wegen om de drukte te bepalen, waren al eerder actief op het spoor. Deze zijn voornamelijk bedoeld om het gewicht van goederenwagen te meten, maar blijkt ook uitstekend te werken bij treinen van de NS.

Foto: Nederlandse Spoorwegen
Foto: NS