NS meet bezetting van reizigers in de trein

Vanaf februari in dit jaar is de NS een proef gestart om reizigers te tellen tussen Zwolle en Roosendaal, waarbij een reizigersbezetting visueel kan worden getoond. Het telwerk gebeurt in de trein op een geautomatiseerde wijze in maar liefst elf aangepaste ICM-intercities. Deze treinen zijn aangepast met speciale infraroodsensoren.

Door de telling van het systeem wat COGNOS wordt genoemd, moet er uiteindelijk voor de reiziger een makkelijk uitleesbaar overzicht ontstaan met waar het in de trein het meeste druk is, en waar de treinreiziger dan het beste in zou kunnen stappen. Naast de drukte is er ook een overzicht met de plaatsen waar de eerste klas coupe's zich bevinden en waar stiltecoupe's beschikbaar zijn en waar fietsen en rolstoelen de trein in kunnen worden gereden. Ook de treinstelnummers zijn zichtbaar voor de reiziger. Dit maakt het overigens voor de treinspotter die graag de nummers noteert ook weer een stuk makkelijker.

Al deze informatie kan de reiziger op de speciale iNStAPP-applicatie uitlezen, waarvoor inmiddels een proef loopt, en honderden aangemelde reizigers toegang op hebben. Deze applicatie is voor zowel Android als voor iOS beschikbaar.

Naast dat de informatie op een 'app' te vinden is, loopt er op het station van 's Hertogenbosch ook een proef waarbij een 180 meter lang display is aangebracht op het perron van spoor 1. Deze geeft in een soortgelijke visualisatie vergeleken met de 'app' aan waar de reiziger het beste kan staan om zich over het station te kunnen verspreiden, en waar stiltecoupe's, eersteklas en rolstoel-geschikte deuren zijn te vinden. Al deze informatie wordt drie minuten voordat de trein het station binnen komt rijden zichtbaar gemaakt.


Hier zien we het perron van spoor 1 in 's Hertogenbosch. Linksboven zien we de lange balk welke normaal de instap-informatie toont. Gezien er nu geen trein onderweg is is het display ook leeg.


Ook zijn er posters opgehangen die voor de reizigers aangeven wat de kleuren van het display inhouden, tevens wordt er wat uitleg over het systeem gegeven, welke overbodig is om te vertellen gezien dat hier in deze review al verteld wordt.


Hier zien we het systeem in werking. De groene vlakken geven aan dat het in de trein rustig is, en de pijlen geven aan waar de reiziger in kan stappen.


Hier zien we een dergelijke telstrip boven de deur van de trein. Deze telstrips zijn op tiental strategische plekken aangebracht in de trein, zoals bij de deuren en de doorloop naar de coupe's. Dit systeem telt aan de hand van infraroodsensoren hoe druk het in de trein is. Foto: Stefan

Uiteraard hebben we tot nu toe alleen nog maar foto's van het systeem laten zien, en kunnen we een videofilmpje ook niet achterwege houden Zie hier een video met het 180-meter lange reizigersinformatie display in werking.

De proef heeft zo'n 2 miljoen euro gekost en wordt op dit moment beproefd. Over enkele maanden zal bekend moeten gaan worden of de proef landelijk uitgerold zal worden. Ons lijkt het aannemelijk dat het lange display niet op elk station wordt toegepast. Wel zien wij dat het systeem over het hele land uitgerold zal gaan worden, dus zal ons het nodige zoekwerk beparen naar een rustige plek om in te stappen, desnoods met de tablet of mobiel in onze hand. We kunnen tegenwoordig niet meer zonder....

In ieder geval is dit een mooie innovatie te noemen dankzij de NS.


Foto's in dit artikel: bb2py, tenzij anders vermeld is.

Fotogalerij