NS en Alstom openen productielijn ICNG

Treinbouwer Alstom en de hebben donderdag in het Poolse Katowice officieel de productielijn geopend waar de nieuwe ICNG gebouwd wordt. De productie vindt plaats in een splinternieuwe montagehal in de grootste fabriek van Alstom ter wereld.

De opening van de nieuwe hal werd officieel ingewijd door Bert Groenewegen (CFO van NS) en Roel Okhuijsen, (directeur nieuw rollend materieel NS), Gian-Luca Erbacci (Alstom Senior Vice President Europe) en Radosław Banach (Managing Director van Alstom's Katowice), in aanwezigheid van Alstom-medewerkers en genodigden.

Productielijn

De productielijn is voorzien van de nieuwste technologieën en processen waarbij de prestaties tijdens voor de fabricage zijn verbeterd en tevens versneld worden. De splinternieuwe montagehal beslaat 6.500 vierkante meter en omvat 20 ergenomische werkstations die van begin tot eind alle processen voor de bouw van de trein uitvoeren. Hierbij moet onder andere gedacht worden aan het aanbrengen van bekabeling, het spuitwerk en de inbouw van het interieur.

De laswerkzaamheden voor het carrosserie, het monteren, schilderen en de laatste testen worden uitgevoerd in aparte hallen. De laswerkzaamheden zullen hier overigens door zeer nauwkeurige las-robots worden uitgevoerd. Meer dan 500 werknemers zijn momenteel betrokken bij het ICNG-project op verschillende Alstom-locaties in heel Europa, waarvan er meer dan 110 op deze nieuwe ICNG-productielijn werken.

"We zijn erg verheugd om NS-management vandaag in Katowice te verwelkomen om de ICNG-productielijn in te voeren. Deze nieuwe lijn maakt deel uit van een ambitieus investeringsprogramma van de Alstom voor de locatie in Katowice, een van de toplocaties van het bedrijf. Onze werknemers in Polen streven ernaar om er een succes van te maken", zei Gian Luca Erbacci.

Intercity Nieuwe Generatie

Volgens het contract dat Alstom en NS in juli 2016 gezamelijk ondertekenden, zullen er 79 Coradia Stream-treinen voor de NS worden geleverd die een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur kunnen bereiken. De order kostte €800 miljoen euro. Eerst zullen er vier 5-delige en drie 8-delige treinstellen worden gebouwd. Deze worden eerst gebruikt voor testdoeleinden door Alstom zelf. De achtste trein zal direct voor de NS worden.

Alle treinen moeten gaan zorgen voor in totaal 25.000 zitplaatsen. De trein van het type Alstom Coradia-Stream is een nieuwe type trein van Alstom voor geinteresseerde klanten. Zo heeft de Italiaanse vervoerder Trenitalia ook deze trein besteld. De verschillen hierin zijn dat hun stellen korter zijn dan die van de NS en drie en vier rijtuigen zullen hebben en hebben een maximale snelheid van 160 kilometer per uur.

Voor NS worden er 79 treinstellen geleverd in een lengte van vijf en acht rijtuigen. De eerste treinen worden vanaf januari 2020 opgeleverd. Ze zullen vanaf 2021 dienst gaan doen op het HSL-traject tussen Amsterdam-Rotterdam-Breda. Vanaf 2022 gaan ze ook rijden op de corridor tussen Den-Haag en Eindhoven. Ze zijn speciaal geschikt gemaakt om op 25kV (HSL-spanning) en 1,5 kV (conventionele spanning) te rijden. Ook heeft de NS twee treinstellen besteld die bedoeld zijn voor de grensoverschrijdende verbinding met Belgié. Echter is nog niet duidelijk hoe deze verbinding er na 2025 uit zal zien. Mogelijk zal België of Nederland dan de treinen leveren. Maar in ieder geval is er al een beproefd ontwerp welke dan gebruikt kan worden.

"NS feliciteert Alstom en de mensen die op de Alstom Katowice-locatie werken met de opening van hun nieuwe montagehal, klaar om niet alleen de Coradia Stream-treinen voor NS te produceren, maar ook voor nog veel meer toekomstige projecten. Na de mock-up presentatie in 2017 kunnen Nederlandse spoorwegklanten vandaag zien dat hun nieuwe Intercity tot leven komt in deze ultramoderne productiefaciliteit, "aldus Roel Okhuijsen.

Artikel gaat verder onder de foto

Foto: Alstom

Uitfasering oude treinen

De instroom van de Intercity Nieuwe Generatie zal er uiteindelijk voor gaan zorgen dat de oude Koperlopertreinen (ICM) en de getrokken reizigerstreinen (ICRm) uitgefaseerd zullen worden. Beide van dit materieel zijn tegen de tijd dat de ICNG in dienst komt behoorlijk op leeftijd. Wel benadrukt de NS dat ze niet in één keer aan de kant gaan, en dat er een aantal als reserve komen te staan voor als het nodig is. De getrokken ICR-rijtugien stammen uit het jaar 1980 en de ICMm komt uit het jaar 1983. Beiden hebben inmiddels al tussen 2002 en 2010 een mid-life revisie gehad, waarbij de ICR zelfs nog extra aanpassingen gehad heeft voor gebruik op de HSL-baan.

Proefopstelling in mock-up

Vorig jaar oktober presenteerde de NS in Amersfoort haar Nieuwe Generatie Intercity in de vorm van een mock-up. Hier was het nieuwe uiterlijk te zien samen met het interieur. De trein is laagvloers en hiermee goed geschikt voor mindervaliden en mensen met een kinderwagen, en reizigers zullen een uitstekend comfort hebben met comfortable stoelen, verlichting, stopcontacten, wifi en reisinformatieschermen. Voor wie zijn behoefte wilt doen zijn er ook (rolstoelvriendelijke) toiletten.

Alstom Katowice

De locatie in van Alstom in Katowice is 250.000 vierkante meter groot en omvat een ontwerp- en ontwikkellocatie voor metro's en (regionale) treinen. Het is ook een wereldwijd competentiecentrum voor metro's en onderdeel van het Global Engineering Network van Alstom.

Momenteel heeft de locatie meer dan 2.000 hoog-gekwalificeerde medewerkers in dienst die verantwoordelijk zijn voor 19 projecten voor 10 landen in Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Australië. Alstom werkt samen met maximaal 468 Poolse leveranciers, niet alleen voor zijn fabrieken in Polen, maar ook voor projecten die worden ontwikkeld in 27 Alstom-locaties die wereldwijd verspreid zijn.

Foto: Alstom

Foto: Alstom
Foto's: Alstom