Rechter: "Treinkaartje geeft geen recht op zitplaats"

"Een reiziger die een treinkaartje koopt, koopt daarmee niet het recht op een zitplaats." Dat is de uitspraak van een rechter in de zaak van ConsumentenClaim tegen de NS. Het ticket geeft alleen recht op vervoer.

"De wijze waarop dat vervoer plaatsvindt, is niet in de wet bepaald", aldus de rechter in het vonnis. De NS maakt volgens de rechter verder aannemelijk dat ''zij zich in voldoende mate inspant om het vervoer zo veilig mogelijk plaats te laten vinden".

ConsumentenClaim, een bedrijf gespecialiseerd in massaclaims, daagde de NS eind 2015 voor de rechter vanwege overvolle treinen. Uit een onderzoek zou zijn gebleken dat in november 2016 op het intercitytraject van Utrecht naar Amsterdam-Zuid maarliefst 45 procent van de reizigers langer dan een kwartier hebben moeten staan.

De NS laat weten hard te werken om de "hinder van drukte te beperken". Zo is er 3 miljard euro geïnvesteerd in de aanschaf en vernieuwing van treinen. Zo zullen er komend jaar nieuwe SNG-treinen instromen, en komen er in 2021 nieuwe Intercity-treinen.

Teleurstellend

Voor ConsumentenClaim kwam het vonnis als een harde klap aan. "De rechtbank is van mening dat reizigers op toezeggingen van NS in het door haar uitgegeven reizigershandvest en vervoersplan geen beroep kunnen doen. Daar staat bijvoorbeeld dat NS intercity-reizigers bij een reistijd van meer dan 15 minuten altijd een zitplaats wil aanbieden.", staat in een verklaring van de organisatie.

Wel geeft de organisatie aan dat de NS mede onder druk van de procedure en de media-aandacht al veel verbeteringen heeft doorgevoerd. Ze hopen dat de NS zich hierin blijft inspannen.

Rechtzaak

De procedure heeft enkele jaren geduurd. In november 2015 werd bekend dat het bedrijf ConsumentenClaim naar de rechter wou stappen om een schadeclaim namens gedupeerde NS-reizigers los te krijgen. Zij zouden moeten staan in overvolle treinen. Binnen een week werd bekend dat er al 5.000 claims binnen waren gekomen. Uiteindelijk waren er in februari 2016 8.500 klachten binnengekomen van reizigers die meenden aanspraak te maken op een claim. In april van dit jaar werd duidelijk dat de organisatie voldoende bewijsmateriaal had om zich hard te kunnen maken voor de claim.

De NS verwierp de reactie van ConsumentenClaim en berichtte het volgende. "We bieden een vervoersplaats, geen zitplaats maar zetten alles op alles om zo veel mogelijk reizigers een zo goed mogelijke reis te bieden. Daarvoor halen we, in afspraak met de staatssecretaris, alles uit de kast. Denk aan de spitsbussen en het ombouwen van 1e-klas naar 2e-klas plaatsen. Ook hebben we met spoed treinen besteld om meer capaciteit te bieden aan reizigers". Tevens gaven ze aan dat ze zich voldoende zouden inzetten met maatregelen tegen de drukte met inzet van extra materieel en het creëren van extra tweedeklas zitplaatsen.

In januari 2017 werd bekend dat de NS voor de rechter gedaagd werd. Enkele maanden later werd bekend dat er een meervoudige kamer over het vonnis moest buigen, waarna vandaag het vonnis over de de zaak werd uitgesproken.


Foto: Harrie van Veen (Flickr;CC)