Stadler breidt aanwezigheid markt uit naar Bolivia

Zwitserse treinbouwer Stadler breidt zijn aanwezigheid op de markt uit naar Latijns-Amerika. Hiermee is zij de eerste Europese fabrikant die locomotieven verkoopt aan Bolivia.

Stadler heeft een overeenkomst gesloten met de Boliviaanse spoorwegmaatschappij FCA voor de levering van in eerste instantie drie SALi-locomotieven, die speciaal voor de Latijns-Amerikaanse markt werd ontworpen en gebouwd worden in de Stadler fabriek in Valencia.

SALi locomotief

De locomotief is speciaal ontworpen om te voldoen aan inzet op grote hoogten, waaronder op 5.000 meter hoogte en smalspoortoepassingen. De locomotief kan een snelheid van maximaal 100 km/u bereiken met hoger vermogen op grotere hoogtes, waarbij het brandstofverbruik wordt verlaagd.

Vanwege de optimale verhouding tussen aandrijfvermogen en snelheid, is SALi speciaal ontworpen voor goederentransport heeft het twee akoestisch en thermisch geïsoleerde bestuurderscabines die meer comfort bieden bij extreme temperatuuromstandigheden. Ook voldoet het railvoertuig aan alle geldende veiligheidseisen en is deze ontwikkeld volgens de nieuwste ergonomische specificaties en criteria.

De trein zal voornamelijk worden ingezet over de Zuid-Amerikaanse transcontinentale spoorweg. Dit is het spoortraject vanaf de haven in Peru (Ilo in de buurt van Tacna) die via Bolivia verbonden is met de haven van Santos bij Sao Paulo in Brazilië

FCA

Boliviaans spoorvervoerder FCA biedt uitgebreide goederen- en passagiersvervoer aan over hun sporennetwerk welke 2.276 km aan spoor telt. Hieronder valt de lange spoorlijn dat het westelijke deel van Bolivia en de gebieden van La Paz, Oruro, Cochabamba, Potosi en Sucre kruist. Internationaal is het spoorwegnet van Bolivia verbonden met de landen Chili, Argentinië en Peru.

Carlos Gill, hoofd van de Boliviaanse spoorwegmaatschappij Ferroviaria Andina, zei van zijn kant: "Dit is weer een stap in de richting van de integratie van Bolivia in het spoorwegnet om de samenwerking tussen de economieën van Oost en West en de regionale economie te bevorderen."

Foto: Stadler
Foto: Stadler