Siemens Mobility is voorlopige winnaar van contract voor levering van hogesnelheidstreinen aan West-Amerika

De Amerikaanse vervoerder Brightline heeft bekend gemaakt dat treinbouwer Siemens Mobility de voorlopige winnaar is van een contract om treinstellen te bouwen voor het Brightline West-hogesnelheidstreinproject dat Las Vegas en Zuid-Californië zal verbinden.

Het contract omvat een vloot van tien "American Pioneer 220" treinstellen gebaseerd op de Siemens Velaro Novo die in 2028 moeten gaan rijden. Daarnaast zal de treinbouwer ook een onderhoudscontract binnenhalen voor dertig jaar

Velaro Novo

De treinstellen zullen in Amerika gefabriceerd worden en kunnen straks een snelheid van 200 mijl per uur (322 kilometer per uur) rijden. De aerodynamische vorm van de neus moet bijdragen aan de snelheid. De trein zal uit zeven delen bestaan die overigens breder zijn dan andere treinen. Hierdoor zouden mensen in een rolstoel makkelijk naar andere rijtuigen kunnen voortbewegen. Uiteindelijk kunnen er per trein 434 tot 450 reizigers worden vervoerd.

De Velaro Novo is momenteel nog niet in Europa te zien, al wordt er verwacht dat een nieuwe generatie van de ICE van de Deutsche Bahn op dat platform gebaseerd zal worden. De Velaro Novo kenmerkt zich van de oudere Velaro-treinstellen doordat deze laagvloers is, en dat er meer ruimte aanwezig is voor interieur omdat alle apparatuur voornamelijk op het dak geplaatst is. Daarnaast heeft dit nieuwe treinstel een verbeterde constructie voor de draaistellen met ingaande lagers voor een soepelere loop, minder slijtage en een betere bescherming tegen sneeuw, ijs en grind.

Traject

De rit tussen Las Vegas en Los Angeles zal straks iets minder dan twee uur gaan duren. Tussentijds wordt er nog gestopt in Victor Valley, Hesperia en Rancho Cucamonga. Het project voor de gehele hogesnelheidslijn van 12 miljard dollar kreeg onlangs 3 miljard dollar aan financiering van de Bipartisan Infrastructure Bill van president Biden. De rest van het project zal privaat worden gefinancierd en heeft een totale toewijzing van USD 3,5 miljard aan particuliere obligaties.