NS start met 'instapzone' voor verdelen reizigers

De Nederlandse Spoorwegen starten volgend jaar met een speciale 'instapzone' zodat reizigers zich in de spits zich meer kunnen verdelen over het perron. Met deze slimme manier van instappen verdelen ze zich over de treinen. Nu stappen ze vaak allemaal in een bepaald gedeelte in, waardoor het in het ene deel van een gekoppeld treinstel druk is, en in een ander deel juist rustig

NS en ProRail pleiten voor het inzetten van instapzones, zoals ze in Japan ook hebben. "Mensen klagen vaak over volle treinen en dat ze op een kluitje staan, terwijl er soms nog gewoon meerdere zitplaatsen beschikbaar zijn”, zegt Erik Kroeze van NS tegenover dagblad Metro.

Instapzones

Om dergelijke klachten te voorkomen is nagedacht over een manier van instappen waarbij de reizigers zich beter over de trein verspreiden. Volgend jaar starten NS en ProRail daarom met een ‘instapzone’ op de sprinterstations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven, een van de drukste Nederlandse trajecten. Al eerder is deze op station Houten onder andere beproefd.

De instapzone wordt met blauwe borden aangegeven, en bakent hiermee een gebied af van ongeveer vijftig meter lengte. Op andere stations zijn deze instapzones op een ander deel over de lengte van het perron geplaatst zodat de reizigersstroom zich zal verspreiden over de trein.

Foto: Geert Smulders
Het perron van 's Hertogenbosch waar normaal in de spits ook vele mensen op de trein wachten
Foto: Geert Smulders (Flickr; CC)