Alstom claimt miljoenen bij NS vanwege aanbesteding Fyra

De Franse treinenbouwer Alstom heeft een miljoenen claim ingediend bij de Nederlandse Spoorwegen. Aanleiding zijn de conclusies van de parlementaire enquêtecommissie Fyra, die aangeeft dat Alstom geen eerlijke kans heeft gehad om de Fyra V250 te bouwen.

De commissie sprak in oktober van “ernstige onregelmatigheden” in het aanbestedingsproces. Daardoor is Alstom benadeeld ten gunste van het Italiaanse AnsaldoBreda. Als de aanbesteding eerlijk was verlopen had Alstom gewonnen, stelt het Franse bedrijf nu. Daarom wil het bedrijf een schadevergoeding van 46 miljoen euro voor het mislopen van de order, schrijft De Telegraaf maandag. Ook wil het bedrijf de kosten die het heeft gemaakt tijdens de aanbesteding (5 miljoen) terug.

Anders dan vaak gedacht was juist de eerste offerte van Alstom miljoenen euro's goedkoper dan de eerste offerte van AnsaldoBreda. Een ander voordeel was dat de treinen van Alstom iets meer zitplaatsen bood. Omdat AnsaldoBreda van NS te horen kreeg dat de offerte te duur was, werd de prijs aangepast naar ongeveer dezelfde prijs als die van Alstom.

Bij de beoordeling van de offertes kreeg de offerte van AnsaldoBreda een voorkeursbehandeling. Zo krijgt AnsaldoBreda het verzoek om ook een snellere trein aan te bieden, terwijl Alstom niet die vraag kreeg. Terwijl in de aanbesteding zowel enkeldeks- als dubbeldekstreinen toegestaan werden, krijgt AnsaldoBreda de voorkeur omdat de trein enkeldeks is.

NS verwijst in een reactie door naar naar het jaarverslag van 2015. Hier staat: “In 2016 is een claim ontvangen van een leverancier die betrekking heeft op het aanbestedingstraject met betrekking tot aanschaf van materieel in het verleden. De consequentie van deze claim is in onderzoek, echter de verwachting is dat deze geen negatieve financiële gevolgen van materiële betekenis zal hebben.”

NS wil verder geen verdere nadere mededelingen doen over de kwestie.

Foto: Roel Hemkes
Een model van de -van het spoor verdwenen- V250 trein, in het Spoorwegmuseum.
Foto: Roel Hemkes

Bron: Treinreiziger