NS neemt eerste geheractiveerde DD-AR dubbeldekker in dienst

Gisteravond heeft de NS na lange tijd weer een DD-AR dubbeldekstrein in de officiele dienstregeling laten rijden. De oude dubbeldekstreinen, die kenmerkend zijn aan de groene bankjes, worden vanwege het materieeltekort bij de NS weer in de dienst gebracht voor enkele jaren.

De eerste geheractiveerde DD-AR dubbeldekstrein 7339 die reed onder het nummer 14895 in zijn dienstregeling, die omstreeks 00:33 van Amsterdam naar Haarlem heeft gereden, via Uitgeest. Het ging om een driedelige-dubbeldekstrein met locomotief 1759 achterop. De komende tijd zal in totaal 19 van deze treinen weer op de baan zetten.

Heractivatie

Al is augustus van dit jaar maakte de NS bekend dat ze de dubbeldekstreinen weer in dienst wouden stellen, om overvolle treinen aan te pakken. Omdat een groot deel van het DD-AR-dubbeldeksmaterieel inmiddels is omgebouwd tot DDZ-intercity is er besloten om de DD-AR-treinen in te korten tot 3 rijtuigen, in plaats van de vier waarmee ze tot medio 2013 nog meer rondreden. De gehele operatie voor de revisie en heractivatie van de treinstellen uit de jaren '90 kost de NS zo'n 17 miljoen euro.

Nieuwe treinstellen

Om het tekort aan treinen te kunnen verwerken heeft de NS een order bij het Zwitserse Stadtler lopen voor 60 FLIRT-treinstellen die vanaf 2016 als Sprinter moeten gaan rijden. Vanaf 2018 zullen er tevens 120 nieuwe Sprintertreinen worden geleverd door het Spaanse CAF. Hiermee moeten de oude SGM Sprintertreinen uit de jaren '80 uiteindelijk vervangen kunnen worden.

  •  Lees ook onze review over de DD-AR afscheidsrit van de SSA op 15 mei 2013.

"De eerste geheractiveerde NS Dd-AR Dubbeldekker in dienst te Uitgeest"
De eerste geheractiveerde NS DD-AR Dubbeldekker in dienst te Uitgeest
Foto: Bert Hollander