NS lapt oude dubbeldekstreinen op

Om het probleem van overvolle treinen aan te pakken haalt de NS de oude dubbeldekstreinen terug van stel. Het gaat om de resterende DD-AR-rijtuigen die opnieuw tot treinstammen worden samengesteld. In totaal moeten er volgend jaar achttien dubbeldekker met elk drie rijtuigen en een locomotief actief zijn.

Het betreft de rijtuigen die overbleven nadat het grote deel van deze dubbeldeks-vloot is gemoderniseerd tot DDZ-intercity-trein. Bij de werkzaamheden zullen enkele rijtuigen worden omgebouwd van tweede naar eerste klasse.

Investering

Met de her-indienststelling van het oude materieel is zo'n 17 mln euro gemoeid. Het is volgens de NS de eerste keer dat de 'volledige strategische reserve' structureel wordt ingezet om het tekort aan treinen tegen te gaan. Volgens NS-topman TImo Huges moeten hier geen wonderen van verwacht. Hij hoopt dat de inzet van de treinen helpt, maar hij kan niet garanderen dat mensen in de spits nog steeds moeten staan. Wel zet de NS de treinen in op plekken waar het echt nodig is.

De treinstellen ondergaan een eenvoudige revisie bij Nedtrain in Amsterdam, waarbij structureel enkele tweede klasse coupés worden opgewaardeerd naar eerste klas coupe's.

'Knelpunten oplossen'

Al jaren wordt geklaagd over te volle spitstreinen en vertragingen. "We proberen daar natuurlijk verandering in te brengen", zegt Huges in de krant. Hij wijst erop dat meer mensen worden ingezet op treinen en stations en dat ook treinen zijn verlengd. Ook wordt overlegd over meer spoor. "Ik zeg niet dat alle knelpunten over vijf jaar zijn opgelost, maar ze zijn dan wel verbeterd."

De NS heeft inmiddels wel een aanbesteding gestart naar nieuwe intercitymaterieel die tussen 2020 en 2022 in dienst moet worden gesteld. Ook loopt er een aanbesteding voor nieuw Sprintermaterieel waarvoor de Spaanse CAF en de Franse Alstom in de race liggen.


Binnenkort zien we deze trein weer terug op de baan.