NS doet onderzoek naar landelijke uitrol reizigers-telsysteem

De NS gaat onderzoek doen of het recent uitgeteste reizigers-telsysteem dat de drukte in de trein meet, landelijk uitgerold kan worden. Reizigers kunnen dan via en App op hun tablet of smartphone zien hoe druk het in hun trein is.

Met dit systeem wat meten infraroodsensoren de in- en uitstappers en berekenen hierop de bezetting in de trein en sturen deze informatie naar een app. Reizigers kunnen met deze ap de bezetting van de trein bekijken en op basis daarvan beslissen waar ze gaan zitten. Hiermee moeten de reizigers beter worden verspreid over de trein.

Ramon Lentink, senior onderzoeksleider bij NS, zegt tegenover website OVPro: 'Wij hebben het telsysteem niet zelf ontwikkeld. De Zwitserse vervoerder SBB gebruikt deze techniek bijvoorbeeld al 15 jaar. De innovatie zit hem in het slim hergebruiken van deze techniek, waarbij we de data via het infrarood-systeem realtime delen met onze reizigers."

Lentink benadrukt wel dat de iNStApp-app niet te vergelijken is met de functie in de huidige Reisplanner Xtra van NS, waarbij ook de drukte in treinen wordt aangegeven. "De drukte indicator is een stap vooruit, maar ons project gaat een stap verder. Ons project onderscheidt zich van andere projecten doordat wij drukte in treinen direct meten en ons niet op statistieken baseren. Onze app is realtime en preciezer."

Pilot

Vorig jaar in februari vorig jaar voerde de NS een pilot uit op de IJssellijn tussen Zwolle en Roosendaal. Tijdens de pilot periode werden 11 intercitytreinstellen (ICM) uitgerust met in totaal 260 sensoren. Deze bevonden zich voornamelijk op de balkons en bij de deuren naar de coupe's. De speciale treinen bleven voornamelijk op de IJssellijn rijden.

Lentink: ”Het doel van de proef was dat je live en redelijk precies vast kunt stellen hoeveel mensen er in welk deel van de trein zitten. Aan de test namen twee klantgroepen deel, namelijk échte reizigers en mensen uit de operatie van NS. Zij maakten daarbij gebruik van de testversie van iNStApp.”

Aansluitend op de proef volgde op station 's Hertogenbosch een grood LED-display in de lengte boven het perron van spoor 2 waarop de bezettingsinformatie van de trein, en daarbij ook de speciale instaplocaties voor rolstoelen van de aankomende trein werd vermeld .”Dit werd met ledverlichting weergegeven. Groen geeft aan waar het rustig is, rood staat voor een volle wagon”, aldus Lentink.

Deze vorm van 'Dynamische Instapinformatie op het perron' heeft afgelopen week tevens de Rotterdam Design Publiekprijs 2013 gewonnen. Hiermee hebben ruim 16.000 mensen op dit ontwerp gestemd.

  • Zie ook deze review die we op Treinenweb hebben gepubliceerd over de werking van het reizigers-telsysteem.

Tevreden klanten

De proef met de app en de LED-verlichting op 's-Hertogenbosch eindigde in oktober vorig jaar, na een pilot van een half jaar. De klant gaf in een enquete aan dat ze tevreden waren met de werking van het systeem, vertelt Lentink: ”De klant gaf de NS een significant hogere waardering na afloop van de proef dan daarvoor”, aldus de onderzoeksleider. 

Op dit moment is de NS ’huiswerk’ aan het doen. Lentink vervolgt: "Op dit moment maken we een kostenschatting en kijken wat het gaat opleveren."

“Daarnaast onderzoeken we wat het betekent om de sensoren in al ons materieel in te bouwen. De treinen dienen hiervoor naar de werkplaats te worden gehaald en gaan dus tijdelijk uit de dienstregeling. Het is ook mogelijk dat we het gefaseerd gaan uitrollen, zoals ook met WiFi in de treinen is gebeurd”, legt Lentink uit. 

Mocht de besluitvorming positief uitpakken, dan zal de inbouw in 2015 al van start kunnen gaan.

 
Het meterslange LED-display van het reizigers-telsysteem in 's Hertogenbosch. (Foto: BB2py)

De werking van het systeem in de praktijk, bij de reiziger.

Bron: OV Pro