Terugblik naar 2018: De Hondekop in de Westhaven

In 2018 reed de Hondekop-treinstel 766 van de Stichting Hondekop een speciale rit door de Westhaven van Amsterdam. De rit was ter ere van het uitbrengen van het boek ‘Enkele reis Amsterdam Westhaven - Hondekoppen naar de sloper’ en maakte een reis naar waar vroeger vele Hondekop-stellen voor de deur van het 'slachthuis' werden afgeleverd.

Remco van Mourik, oud-voorzitter van de Stichting Hondekop, heeft de informatie uit oudere bulletins die de stichting onder haar donateurs verspreid en voor andere geinteresseerden ook te koop is, uitgewerkt tot een mooi boek. het boek ‘Enkele reis Amsterdam Westhaven - Hondekoppen naar de sloper’ is het zestiende in de Uquilair-reeks ‘Treinen in beeld’ waarvan er inmiddels nu al zeventien delen zijn uitgekomen.

De route

De treinrit vond plaats op zaterdag 8 september 2018 rond het middaguur waarbij tot 75 liefhebbers met de rit mee mochten om van de bijzondere route te genieten. De Hondekop maakte daarvoor een speciale rit over sporen in het Amsterdamse havengebied die nog elektrisch bereden kunnen worden en waar hun machinisten nog wegbekendheid hebben.

Als eerste werd vanaf het Amsterdam Centraal koers gemaakt in de richting van de Westhaven. Op de sporen waar normaal nooit een reizigerstrein komt zie je her en der een reeks goederentreinen staan of een aantal locomotieven die in afwachting van een nieuwe opdracht staan te wachten. Ook is de Westhaven de plek wat vroeger ook de definitieve eindbestemming was voor veel treinstellen, waaronder de oude Hondekoppen. Een van de wisselaftakkingen was namelijk de verbinding met HKS Metals die al decennia lang veel treinen tot schroot verwerkt heeft. Omdat de rit geheel in het teken stond van de lacering van het boek over de afvoer van de Hondekoppen, reed onze overgebleven Hondekop '766' ook even langs die aftakking die tegenwoordig niet meer in gebruik is. Materieel wat hedendaags nog bij HKS Metals binnenkomt wordt op een speciale plek al van het spoor getild en voor de laatste enkele honderden meters op een dieplader afgevoerd.

Nadat we even hebben stilgestaan bij de afslag naar de sloperij is de trein verder gaan rijden in de richting van de Houthaven van Amsterdam. Hier werd het station van Sloterdijk gepasseerd en werd er een flink stuk de route gereden naar de plek waar veel oud NS-materieel in afwachting van sloop of herstel opgeslagen staat. Helaas reikte de bovenleiding maar ongeveer tot de helft van deze route, maar dat mocht de pret niet deren, want de rit ging juist over plekken op het spoor heen waar je normaal niet komt. Omdat de spoorlijn waarop wij reden actief in gebruik was, was het helaas niet mogelijk om tussentijds een fotostop te maken. Een enkele foto van halverwege de rit is dan ook door een treinspotter zelf gemaakt vanaf de openbare weg.

Boekpresentatie

Tijdens de rit was het uiteindelijk tijd voor de presentatie van het boek ‘Enkele reis Amsterdam Westhaven - Hondekoppen naar de sloper’ die geschreven is door Remco van Mourik. Liefhebbers die ter plaatse het boek kochten konden deze ook direct laten signeren.

Het boek vertelt het droevige einde van de Mat ’54 Hondekoppen aan de hand van vooral nog niet eerder gepubliceerd beeldmateriaal. Deze uitgave bevat voor zover bekend de data van afvoer en transport en is aangevuld met vele wetenswaardigheden rond de overbrenging naar (vooral) de Westhaven. Het verhaal wordt afgesloten met aandacht voor de bewaarde Hondekoppen en voor recente activiteiten van de Stichting Hondekop. Het boek is bij de webshop van Rail Magazine te bestellen.

Fotogalerij

De Hondekop 766 van de Stichting Hondekop (Foto: Treinenweb)
Het door de schrijver gesigneerde boek (Foto: Treinenweb)