Dag van de Bouw: OV Terminal Utrecht

Op 2 juni 2012 vond er in ons land de "Dag van de Bouw" plaats. Hier werden de bouwplaatsen voor bezoekers opgezet zodat ze er een kijkje konden nemen. Zo heeft ProRail die dag ook een aantal van hun bouwplaatsen voor bezoekers geopend. Wij namen een kijkje naar de bouw van de nieuwe OV-terminal van station Utrecht.

Toen ik rond een uur of tien in de morgen via de tijdelijke bouwvakkersingang vanuit de stationshal de nieuwe vloer op wandelde leek het erop dat dat ik de eerste was. Ik werd verwelkomd door enkele mensen van aannemersbedrijf Besix en kon over een groot deel van de vloer rondlopen.


Met bouwhekken was een deel van het terrein afgezet waar druk gewerkt  werd en waar diverse apparatuur lag die niet voor bezoekers bedoeld was.


Zo werden er ook hier en daar enkele schetsen getoond over hoe het aanblik binnen en buiten de stations moet gaan worden na het 2015, als de verbouwing van de nieuwe OV-terminal op zijn einde komt.


Hier zien we aan de rechterkant hoe de gevel van de bestaande stationshal  verwijderd is, zodat deze straks netjes aan kan sluiten op de nieuwe OV-terminal. Aan de linkerkant zien we de oude gevel, hier zal later de het nieuwe stationsbalkon aan worden gebouwd. Hiermee kan je over enkele jaren dan langs de stationshal lopen om het sporencomplex te passeren.


Hier zien de de vloer waar aan het eind van dit jaar een overpakking zal komen. Aan de rechterkant van het Beatrixgebouw waar "Jaarbeurs Utrecht" aan hangt zal dan een nieuwe ingang verrijzen. Hier wordt inmiddels aan gewerkt. Later in deze review komen we er verder op terug.


Inmiddels wordt er al hard gewerkt aan de de ijzeren geraamten waar de winkels straks onder zullen worden gebracht. Welke winkels dit zullen worden is nog niet bekend.


Ook bij het naastgelegen nieuwe stadskantoor wordt volop hard gewerkt. Ondanks er hier geen 'Dag van de Bouw' plaatsvond was het wel mogelijk om vanaf deze plek het imposante bouwproject te bekijken. Voordat dit bouwwerk af zal zijn zijn we weer een paar jaar verder. In dit gebouw zal de gemeente Utrecht zich straks gaan vestigen, die nu nog verspreid zit op diverse locaties in de gehele stad.


Voor de donkergrauwe wolken zien we een van de hoge hijskranen die gebruikt wordt bij de verbouwing van de hele stationshal.


We kijken nog even verder en zien hier aan de bevestingen waar later een zuil aan wordt bevestigd. Mogelijk is deze bedoeld voor andere winkels die hier zullen komen.


Hier zien we de bouwplaats vanaf een andere kant. Enkele zuilen om het dak straks te dragen zijn inmiddels al geplaatst.


En hier zien we de bouwplaats vanuit een ander perspectief.


Inmiddels was ik niet meer de enige die hier rondkeek. Ander publiek keek ook zijn ogen uit.


"Dag van de Bouw op 2 juni"

Na een kwartiertje was ik nog lang niet uitgekeken op het hele project waarbij de huidige stationshal langzamerhand een aanzienlijke metamorfose zal krijgen tot een volwaardige nieuwe OV-terminal welke straks veel meer mensen moet kunnen verwerken door een totaal nieuwe indeling. Maar ik kon er nog geen genoeg van krijgen, waardoor ik eens een kijkje heb genomen bij de vernieuwde uitgang bij de Jaarbeurs-zijde.


Hier zien we de nieuwe trap. Rechts (niet op de foto) is er een roltrap geinstalleerd die in gebruik was, maar helaas uit stond. Vermoedelijk heeft er iemand op de noodstop gedrukt, gezien de andere roltrap ernaast geen moeite had met het naar boven vervoeren van de reizigers. Helemaal links zien we een tijdelijke trap. De grote grap die vol in beeld is zal op korte termijn geopend worden. vanaf dan gaat de tijdelijke metalen trap links definitief weg.


Hier zien we de werkzaamheden en de indeling duidelijker. Links de twee roltrappen, in het midden de nieuwe trap, en rechts de tijdelijke trap.


Hier zien we de oude ingang aan de Jaarbeurszijde die zich altijd gekenmerkt heeft met orgeldraaier die beneden aan de roltrap stonden. Deze uitgang zal gesloopt worden, en hier zal de nieuwe brede trap verder gevestigd gebouwd worden in de komende jaren. Zo zal er een nieuwe entree verschijnen welke uiteindelijk toegang zal hebben tot het nieuwe balkon naast de stationshal.


Inmiddels zijn de wanden, en de doorloop naar de oude uitgang inmiddels al verwijderd. Het gaat niet lang meer duren voordat de oude kenmerkende Jaarbeurs-uitgang definitief verdwenen zal zijn.


Hier zien we de nieuwe lift die op korte termijn in gebruik zal worden genomen. Voor nu is er een tijdelijke lift in de buurt geplaatst.

Tot zo ver de reportage van de "Dag van de Bouw", we zullen uiteraard in de nieuwsberichten de vorderingen in de gaten blijven houden. Ook kan je op de site van CU2030 alle laatste actuele ontwikkelingen volgen van dit gigantische bouwproject welke nog jaren zal duren.

Copyright: Treinenweb