Het interieur van de NID bekeken

Sinds kort rijdt dan eindelijk de nieuwe DDZ-NID dubbeldekker; het nieuwste paradepaardje van de NS: De Nieuwe Intercity Dubbeldekker (NID), of zoals de projectnaam luidt: DDZ, wat weer staat voor DubbelDekkerZones. Dit staat voor de inrichting waarbij de stiltecoupés altijd boven zijn, en de klets-coupés beneden. Deze zijn er beiden in de eerste en de tweede klasse.

Eind februari en medio maart hebben we deze trein bezocht en hebben een mooie fotoreportage weten te maken die alles aspecten van nieuwe gemoderniseerde dubbeldekstrein laat zien.

De vorige reportage van ons ging over de modernisering van het treinstel en het zicht aan de buitenkant. Maar in deze review laten we alle aspecten van de trein wat duidelijker zien in het oogpunt van de reiziger zelf, en die van de machinist.

Het comfort voor de reiziger


Hier zien we het mDDM-motorrijtuig net buiten de kap van station Amsterdam Centraal. Net als voor de modernisering kunnen de reizigers hier nog steeds boven in plaatsnemen.


Bij het betreden van het treinstel vallen onze drie dingen op: Er zijn nu twee pijlen aangebracht op de schuifdeuren. Deze geven voor slechtzienden aan waar de deur zich bevindt en hoe deze open gaat. Ook is het volgens ons een stimulans voor de wachtende reizigers die de trein willen betreden om om zoveel mogelijk aan de kant te gaan om de uitstappende reizigers voor te laten gaan. Een tweede punt wat opvalt is de witte markering om de deuropeningsknop aan de buitenkant. Als derde, en daarvoor moet het je wel opvallen, door goed rond te kijken, valt ons de lampen op. Deze gaan knipperen als de deuren dicht gaan. Instappen is vanaf dat moment niet meer toegestaan.


Hier zien we de eerste klasse op de benedenverdieping. Dit is de ruimte waar men samen kan komen met elkaar en lekker met elkaar kan praten. Deze stoelen zitten lekker zacht, zitten lekker ruim en zijn met een knop verstelbaar, zodat je lekker een stukje achterover kan liggen luieren. In een gezelschapscoupe zal je daar weinig aan hebben, maar mocht je een keer in een rustige coupe zitten tijden een eerste-klas reis....
Een nadeel volgens Durk,die met ons mee was gegaan om deze trein te keuren, was dat er hier in de eerste klas alleen bij de tweezits zetels een stopcontact te vinden was om bijvoorbeeld een laptop of telefoon mee op te laden. Voor de mensen die in een enkelzits zetel zitten met bijvoorbeeld een laptop, moeten dan een kabel over de vloer neerleggen, wat niet altijd tot prettige situaties kan leiden.


Hier staat de NID bekend om, de loungebanken welke je alleen in de gezelschapscoupe's vindt op de benedenverdieping. Hier komen reizigers samen, dus hier kan je lekker met een groepje vrienden zitten. Wij verwachten dat de hoekplaats het minste gebruikt zal worden, deze is dan ook behoorlijk krap, maar mocht er geen plaats zijn, dan is de de plek om in nood gebruik te maken. Opvallend is dat je in deze hoek geen hoofdkussen hebt.


We kijken nog even verder, en tot onze verrassing zien we hier een eerste klas klapstoel.
De vraag de we van enkele kanten horen is: "Is dit wel zinvol?" Het antwoord luidt: "Ja, want hier zou iemand koffers of andere zware bagage neer kunnen leggen". En mocht de eerste klas coupe helemaal vol zitten, en er is nog een plek je vrij, dan komt deze klapstoel tot zijn recht, maar naar onze verwachtingen zal deze maar zelden worden gebruikt.


Hier hebben we de tweede klas zitplaatsen op in de gezelschapscoupe beneden. Deze hebben iets minder comport, en missen aan hoofdkussen aan de zijkant, maar ze zitten in ieder geval wel zacht. Deze stoelen hebben een beweegbaar armleuning die je naar achteren kan schuiven. Voor het gemak voor reizigers die in het gangpad staan is er een handgreep aangebracht aan het hoofdkussen. Uiteraard zijn deze stoelen iets smaller dan die uit de eerste klas, maar wij vonden het een genot om erop plaats te nemen.


Ja, ook de tweede klas kent de loungebanken. Hier mist een hoofdkussen die je bij de eerste klas variant wel weer hebt. Verder is de comfort hetzelfde als bij de andere loungebanken, wel is de stof van de zetel anders.


We zijn in de stiltecoupe op de eerste verdieping. De comfort voor de reiziger is hetzelfde als in de gezelschapscoupe beneden, maar wel valt ons op dat acherin de coupe nog twee stoelen geplaatst zijn. Deze ruimte was vroeger voor de modernisering de zogenoemde 'knuffelhoek'. Hier had je op het balkon een zeer smalle en kleine ruimte met vier poef-achtige zitplaatsen. Gezien de krappe ruimte werd dit de knuffelhoek genoemd. Bij de modernisering is deze dus komen te vervallen en is de coupe hiermee dieper geworden.


Op het balkon vinden we hier ook weer een paar klapzittingen. Erg ruim zal dit niet zitten, en met name voor de achterste, maar je zou maar in een drukke trein zitten.


Even terug naar de eerste klas. In het mBk-rijtuig is een gang waar je tussen de tractieinstallaties van de trein door kan lopen. Deze gang is nu voorzien van een mooie glazen deur voorzien van een klassieke deurkruk, voorheen was dit een gesloten deur met een rond raampje.


Even voor het overzicht: De stoelen van de eerste klas coupe zijn zowel boven- als benedendeks lekker ruim en breed...


En hier zien we het gangpad van de tweede klas.

Voorzieningen

Het comfort voor de reiziger is nu flink opgeschroefd, tot in tegenstelling met de vroegere DD-AR treinstellen, maar dat niet alleen, ook de voorzieningen voor de reiziger zijn een stuk beter beworden


Dit is de toilet voor invaliden. Voorzien van een volautomatische schuifdeur die zich opent en vervolgens weer sluit zodra je op de knop drukt.


Dit is de toilet die ook beschikt is voor invaliden. Voor hen is er een armleuning aangebracht.


Voor de gebruiksvriendelijkheid kunnen slechtzienden ook op deze knop drukken waarna ze direct weten of de toilet vrij, bezet of defect is. Dit wordt dan direct vertelt vanuit een speakertje. Indien een toilet defect of bezet is, dan gaat deze uiteraard niet open.


Ook voor de niet-invaliden is er een wat smallere toilet. Ook deze is voorzien van een automatische stem die aangeeft of deze bezet, vrij of defect is. Deze deur sluit zich overigens niet vanzelf.


Met het sanitair achter ons gelaten komen we terecht op het ruime balkon in de trein. Hier bevinden zich diverse klapstoeltjes met zachte zittingen uit de tweede klas, met achteraan een systeem waar men vouw-fietsen aan een gordel vast kan haken, zodat deze niet omvallen tijdens de reis. Dit systeem kennen we al van de GTW treinen van Arriva.

Kunst

In de hele trein komt kunst voor, deze is gemaakt door kunstenaar Onno Poiesz en deze stellen 'Verboden voorwerpen' voor. Deze voorwerpen komen terug op de deurhandgrepen in de coupe's. De voorwerpen welke terugkomen zijn: Een toetsenbord, telefoonhoorn, noodknop, luidspreker, frietbakje, kauwgum en een graffiti-spuitbus.

Zie hier een paar voorbeelden.


Naast de kunstwerken in de handgrepen, komen er ook andere vormen van kunst naar voren, zo is dat duidelijk te zien in geperforeerde motiefjes op o.a de wanden waar bijv, een speakertje achter zit.


Hier zie je een blaadje. Zou het stiekem een referentie zijn naar 'blaadjes op de rails'?
Laten we daar maar niet van uitgaan. ;-)

Stuurstand

Aan de stuurstand, welke de machinist gebruikt is niet echt gek veel veranderd. Naast dat de machinist nu minder zicht naar buiten heeft aan de zijkanten, doordat hier de hoekramen zijn weggewerkt is er in het bijzonder niet veel veranderd. Het voorruit waar de machinist door heen kijkt heeft nu geen tussenspijl meer, nu het raam doorlopend is, en verder is op de stuurtafel het 'Faiveley-blok' voor tractie is iets aangepast. Deze werkt nu alleen met de DOM-sleutel.

Dit laatste was een eis van de NS die op het laatste moment alsnog in de DDZ-treinstellen werd ingebouwd.


Aan de stuurtafel is weinig veranderd. het tractiewiel om de snelheid mee te bepalen is er nog steeds, evenals de remhendels.


Als we ons hoofd een stukje naar rechts draaien zien we hier het Faiveley-blok waar vanaf nu de DOM-sleutel in gaat. De Faiveley-sleutel die ook bij Plan-V en ander oud materieel wordt toegepast vervalt hiermee.

Buiten

Aan de buitenkant is er ook het een en ander veranderd. Dit was al te zien in de vorige review. Zo is er nu dus ook sluitverlichting boven de deuren aangebracht, zijn er pijlen op de deuren aangebracht om de reiziger te stimuleren om aan de kant te gaan om uitstappend reizigers voorgang te geven, zijn de deurknoppen voorzien van een dikke witte markering, sluitfluit (is terug).


De smalle deur in de het koprijtuig. De deuren geven aan dat er camerabewaking is en dat WiFi-internet zeker niet ontbreekt.

Hier zien we dat het koersdisplay niet echt veranderd is. Het zijn nog steeds de display's die uit verschillende segmenten bestaan, i.p.v. losse ledjes, zoals de VIRM-2 serie en hoger kent.


Het zij-ruitje van de machinist is nu verdwenen en het front-raam is nu een groot raam geworden zonder de spijlen die er voorheen verticaal dwars doorheen liepen. Ook de ruitenwisser is nu opnieuw geplaatst op een betere plek, namelijk de zijkant, in plaats van vanuit het midden.

Tot zover...

Tot zover deze review over het nieuwe NID-treinstel van de NS. We hopen dat je deze ook snel tegen zal komen en wensen je dan een goede en comfortabele rit.