Vernieuwing spoor Bodegraven

Op donderdag 20 oktober t/m zaterdag 22 oktober 2011 was de langste werktrein van Europa aan het werk in Bodegraven. De 1,2 kilometer lange werktrein heeft op een gedeelte van het spoor in Bodegraven niet alleen het ballast vernieuwd maar ook de ondergrond. Ook werd het spoor door de reusachtige machine gestabiliseerd.

Al vele jaren is de slechte ondergrond een doorn in het oog. Treinen kunnen niet de maximale snelheid rijden en schommelen behoorlijk door de veenlaag in dit gebied. Met de werkzaamheden wil ProRail de zachte veengrond verstevigen. Voor dit project is er een speciale Oostenrijkse werktrein van Swietelsky ingehuurd door ProRail, dit is de PM-1000 URM.

De werking

De trein graaft de grond onder de sporen tot op diepte van twee meter af. De ballast en grond worden direct in de trein gerecycled, dit gebeurt via diverse wagons. Ballast die niet goed genoeg meer is wordt gebruikt voor een extra onderlaag. Voordat de vernieuwde ballast wordt teruggeplaatst, worden de stenen eerst gereinigd. In totaal zal de trein over een lengte van 1.000 meter de ondergrond vernieuwen, dit gebeurt met een snelheid van 35 meter per uur.

De exacte werking kan je vinden in het filmpje hieronder:

De presentatie

Allereerst was er op woensdag 19 oktober een perspresentatie in Maarn. Een van onze verslaggevers was hier ter plaatse om een serie foto's te schieten van deze reuzachtige onderhoudstrein die voor het gemak in twee delen was gescheiden. Op korte termijn verwachten we de foto's hiervan vrij te kunnen geven

Het bezoek bij het publieksterrein

Op vrijdag 21 oktober waren de werkzaamheden in Bodegraven het beste zichtbaar. Rond het spoor in Bodegraven was het overduidelijk erg druk. In de morgen waren er vele mensen op de been in de nabijgelegen woonwijk om daat de machine in werking te kunnen zien. Na enkele uren had de trein zijn werkplek de woonwijk uit verplaatst in de richting van Woerden, waarna de menigte ook eennieuwe schouwplek op ging zoeken.

Op een stukje weiland naast een woonwijk die deels in aanbouw is, kon het publiek het vervolg van de noeste arbeid die de machine maakte, goed volgen. ProRail had hier een tribune geplaatst voor zo'n dertig mensen. Ook was er een tent geplaatst waar men vragen kon stellen aan de mensen van ProRail of iets kon nuttigen uit de catering. Ook bovenstaand demonstratiefilmpje was hier op een scherm te zien.

Rond een uur of elf werd in deze tent uitleg voor de o.a geinteresseerden en de pers gegeven door o.a  Huub Veeneman, welke projectleider is. Ook de directeur van Swietelsky gaf een uitgebreide uitleg.

Werkzaamheden

Vanaf 11:45 was het zover, de trein kwam nu echt duidelijk in actie. Het spoor over het viaduct was inmiddels vernieuwd en centimeter voor centimeter kwam de trein steeds een stukje verder, waarbij het ballast volledig vernieuwd, en de rails samen met de dwarsliggers aan twee kanten in de lengte werden opgetild. Op enkele momenten stopte de machine voor onderhoud waarna hij na een tijdje weer met brullende motoren weer in actie kwam.

Veel publiek uit Bodegraven en zelfs uit ver daarbuiten was op de been, ook een jongen uit Doetinchem vertelde dat hij in deze vroege morgen speciaal voor deze trein uit zijn bed is gegaan om deze machine in actie te kunnen zien, hij had zich eerst opgesteld bij de ballastafvoer-wagons welke op het station van Bodegraven stonden

Foto's

Hieronder is een uitgebreide foto-reportage te zijn van de trein in actie. Deze foto's zijn genomen vanuit de aangrenzende woonwijk vanaf o.a de Pr. Beatrixstraat in Bodegraven een nabijgelegen grasveld bij het viaduct en op het publieksterrein. De plekken om te fotograferen waren overigens bijzonder goed, waarbij afstanden van vijf tot tien meter zeker geen uitzondering waren.

Fotogalerij

(Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)
(Foto: Treinenweb)