Dagje mee met de hoofdconducteur

Op 17 mei kreeg Treinenweb i.s.m. SundanceRadio de unieke gelegenheid om een dagje mee te mogen lopen met een hoofdconducteur van de Nederlandse Spoorwegen. De hoofdconducteur die we voor deze review hebben konden strikken was Ad de Zwart.

De dag begon vroeg en Colin vertrok zo om 05:00 van huis om naar Amsterdam Centraal te reizen naar waar de standplaats van Ad was gevestigd. Aangezien Ad in de buurt van Colin woonde konden ze samen reizen naar Amsterdam Centraal. Eenmaal daar aangekomen begon de dienst, we liepen Ad en Colin naar de kantoren waar Ad zich in dienst meldde door middel van de Railpocket. Dit is een klein handcomputertje dat NS-personeel altijd bij zich heeft, en waarmee ze OV-chipkaarten van reizigers kunnen scannen, reisinformatie kunnen ophalen, boetes uitschrijven en veel meer. Vervolgens was het nog eventjes kijken bij de P&O Balie of er al een nieuwe dienstkaart voor hem klaar lag.

Nadat we de rest van het personeel een vrolijke 'goedemorgen' hadden gewenst reden ze de eerste dienst in een SGM Sprinter naar Almere Oostvaarders. Met 3 maal 3 baks reden we lekker door en is het ook nog erg rustig.
Wanneer we vervolgens in Almere aankomen moesten we na een kwartier weer terug richting Hoofddorp, over vervolgens midden in de spits te belanden. De trein raakte hierdoor in Almere al steeds voller en voller. Tot en met Almere Muziekwijk was het mogelijk om te controleren daarna niet meer.

Om 8:19 stapte onze beheerder Aar te Duivendrecht onze trein in welke vrij vol zat, gezien de drukte zaten we met zijn driëen vervolgens in de cabine van het middelste Sprinter-treinstel, vanaf hier stapte Ad op de station daar waar wij stopten enkele keren de cabine uit, om vervolgens op het reizigersbalkon achter de cabine de deuren weer te sluiten, dit had volgens Ad ook vanuit de cabine zelf gekund, maar aangezien het deur-sluitingssysteem daar anders werkt (bedoeld voor eenmans-bediening wat we niet bepaald reden met twee hoofdconducteurs op de dienst) werd er maar vanaf het balkon 'gesleuteld'.

Vervolgens kwam het station van Schiphol na dat we gestopt hadden op A'dam RAI steeds dichterbij. Vanwege een geel sein reden we vrij langzaam door de tunnel waarbij het station van Schiphol steeds dichterbij kwam. Eenmaal op Schiphol aangekomen werd de bekende routine weer gevolgd d.m.v. het fluiten, en sluiten van de deuren waarna we naar eindbestemmming Hoofddorp vertrokken. Vanaf dit eindstation reed de trein als leeg materieel door naar het opstelterrein. Hier werd ons verteld door Ad dat het opstelterrein van Hoofddorp in enkele delen gesplitst was gezien de lengte. Zo worden de treinen in de dienstregeling 3400 (Den Haag - Hoorn) en 3700 (Schiphol - Lelystad centrum)  hier opgesteld op Hoofddorp Opstel Midden. Dit betroffen op dat moment twee DD-AR dubbeldekkers.

Nadat we op het opstelterrein waren en onze verplicht gestelde veiligheidshesjes aan hadden getrokken hebben we de trein verlaten, om vervolgens even te gaan schaften in het personeelsverblijf. Hier hebben we even bijgepraat onder het genot van een lekker boterhammetje en een lekkere bak koffie.

Een half uur later ongeveer namen we de trein die weer van Hoofddorp naar Almere zou gaan. Halverwege bij station Amsterdam RAI, kwam Ad tijdens zijn controle een meisje tegen die wel in bezit was van een OV-Chipkaart, maar welke nog niet voorzien was van een 'Studenten reis-recht'. Officieel rijd je dan ook zwart omdat de kaart dan ongeldig is. De hoofdconducteur raadde haar om om zo spoedig mogelijk op het station of bij de Albert Heijn het reisrecht voor haar kaart op te waarderen. Dit is overigens een werkje van minder dan een halve minuut.

Stations gingen voorbij, en inmiddels was het vrij druk in de trein geworden, zo waren er vanaf Hoofddorp namelijk al veel vrouwen van 40+ ingestapt omdat er op het strand van Almere de jaarlijke Libelle-beurs gehouden werd. Dit betekende dat er een extra stop werd gehouden op station Almere Strand. Dit is overigens tot voor binnenkort een tijdelijk station totdat Almere Poort in dienst gaat komen, wat eind 2012 zal gaan gebeuren. Dit station wat voornamelijk uit steigerwerk bestaat bij de perrons wordt nu alleen nog gebruik voor festivals en evenementen zoals de Libellebeurs, en Defqon.
Hierna vervolgde de reis naar het eindstation Almere Oostvaarders. Hier hebben we nog wat fotomateriaal kunnen nemen voor het filmpje onderaan dit verslag, ook werd hier even in een personeelsverblijf weer een bak koffie naar binnen gewerkt.

De terugrit ging vervolgens weer naar Amsterdam Centraal. Hier werd door Ad weer de nodige controles gehouden enpasseerden we vervoglens na een tijdje de Fyra V250 hogesnelheidstrein welke op het rangeerterrein van de Watergraafsmeer staat.

Eenmaal in Amsterdam hadden we een ruime pauze van ongever een uur. Een mooi moment om naar de bedrijfsrestauratie te gaan die men achter een deur vindt op perron 1 van het Centraal Station welke gebouwd is door Cuypers en uit het jaar 1881 stamt. Hier hebben we in de grote restauratiehal een krantje gelezen, middaglunch genuttigd en een begin gemaakt aan het maken van het verslag en de video ervan aangezien Colin zijn laptop bij zich had.

Om 12.17 vertrok de trein onze volgende trein vervolgens naar Uitgeest. Dit was een stoptrein en zodoende zaten we in een Mat´64 trein. Halverwege besloot Ad weer een kaartjescontrole te doen, en stuitte vervolgens op een man welke een bull-dog bij zich had en een arm in het gips had zitten. De beste man die er ietwat verwilderd uitzag bleek geen kaartje te hebben en geen legitimatie te kunnen tonen. Na een korte uitleg van Ad werd de man gedwongen om bij het eerste station de trein te verlaten. Volgens Ad bleek dit een ''vaste klant' te zijn die vaker zwart rijdt. Gezien de tijd tot aan het volgende station erg klein was was er helaas geen tijd vrij om een boete uit te schrijven, dit had anders onnodige vertraging voor de passagiers op kunnen lopen wat zeker niet voor de punctualiteit van de NS bevorderend is.

Al snel kwamen we uit in Uitgeest wat tevens de eindbestemming was. Hier was het even wachten op een andere treindie we terug zouden nemen, dit was weer een mooi moment om wat videoopnames te kunnen maken totdat de trein kwam. Ook viel het op dat een rangerende DD-AR die eenmaal langreed twee stroomafnemers tegelijkertijd omhoog had. Dit gebeurt volgens Ad bijna nooit, en kan slijtage opleveren aan de bovenleiding. Wel schijnt dit een 'boost' te geven zodat de trein weer snel op kan trekken. Ook kon het duiden op een foutje van de machinst die op die trein reed.

Na even gewacht te hebben op de volgende trein konden we weer naar Amsterdam terug. Hier hadden we een pauze van ongeveer een half uur. Tijdens het wachtten op het perron bleek opeens een 3e hoofdconducteur voor de trein zich in dienst te melden bij Ad. Dit vond Ad namelijk vreemd omdat zijn dienst maar uit twee hoofdconducteurs op de trein bestond, na een navraag te hebben gedaan welke dienst de 3e hoofdconducteur had bleek hij voor de dienst met het nummer 4044 te komen, terwijl Ad op de 4040 reed. De derde hoofdconducteur bleek zich een half uur vergist te hebben en ik heb hem maar een fijne pauze toegewenst en hem de tip gegeven om een bakje koffie te nemen om wakker te worden.

De trein kwam aan en we reizen weer voor de tweede keer achtereenvolgens af naar het eindpunt Uitgeest. Eenmaal aangekomen in Uitgeest na een minuut of dertig bleek dat een van de reisinformatiebakken boven het perron (ook CTA's of Centrale TreinAanwijzer genoemd) geen informatie over de dienst regeling aangaf. Dit veroorzaakte een kleine verwarring bij een Surinaamse vrouw die net voor vertrek zekerheid wou hebben of deze trein echt naar Amsterdam ging. Gelukkig voor haar was dat wel zo. Net voor het vertrek zag Ad dat er een man in de verte op het station fietsste, en aangezien dat niet mag werd de persoon even doro Ad toegeschreeuwd dat dit niet toegestaan is, gelukkig werd dit bij de fietser ontvangen waarna die over het perron zijn weg vervolgde met de fiets aan zijn hand.

Na een korte rit kwamen we weer aan bij Amsterdam Centraal alwaar Ad's dienst er op zat. Inmiddels was het al weer rond 15.00 uur, en Ad en Colin konden hun weg richting Lelystad weer vervolgen, alwaar de weg van Ariën zich weer scheidde die zich vervolgens naar de trein richting Rotterdam begaf om door te reizen naar Woerden.

Tot zover deze dag waarbij Treinenweb een kijkje in de keuken heeft mogen krijgen bij de Nederlandse Spoorwegen en een dagje mee mocht lopen met een hoofdconducteur, om te kunnen zien en te mogen filmen wat de taken van een hoofdconducteur zijn, en hoe zijn dag eruit ziet.

Hieronder een filmpje van deze dag. Deze is over meerdere dagen gefilmd:


Een dagje mee met de HoofdConducteur van de NS door treinenfan

Fotogalerij