Delft Zuid wordt eerste volledige energieneutrale station
Het station van Delft Zuid krijgt de primeur in Nederland als eerste volledige energieneutraal treinstation van Nederland. Deze energie is afkomstig is van zonnepanelen die boven op een nieuw innovatief dak boven het station worden aangebracht. Hierbij wordt er nauw samengewerkt met gemeente Delft en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
De eerste handtekeningen voor de vernieuwing zijn vrijdag gezet door staatssecretaris Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, Chief Operational Officer John Voppen van ProRail en duurzaamheidswethouder Stephan Brandligt van de gemeente Delft.
Momenteel is station Delft Zuid is een voorbeeld van een station met beperkte voorzieningen. Er is weinig beschutting tegen regen, sneeuw en wind en wie naar de andere kant van het spoor wil, moet een flinke trap beklimmen om er te komen.
Ook is het station hierdoor niet geschikt voor mindervaliden, die dus moeten uitwijken naar station Delft.Daarom gaat ProRail het station aanpakken. Er komt een nieuwe reizigers- en fietserstunnel, er komen liften en een kap vol zonnepanelen. "Het energieverbruik gaat daardoor niet omhoog, maar omlaag; naar nul om precies te zijn. Op Delft Zuid gaat het om tweehonderd Megawatt uur per jaar; evenveel als het energieverbruik van zeventig huishoudens.", schrijft ProRail. De vier liften op station Delft Zuid gaan op jaarbasis evenveel energie gebruiken als 22 Nederlandse huishoudens.
Innovatief dak
ProRail omschrijft het innovatieve zonnecel-dak als de sleutel van deze duurzame oplossing. Deze is niet te vergelijken met daken die voorzien zijn van zonnepanelen op de andere stations in Nederland. Ook voor Benthem Crouwel Architects was het volgens de spoorbeheerder een uitdaging om dit dak tot een mooi ontwerp te maken.
De zonnepanelen zullen uiteindelijk onder meer de liften, led-verlichting, incheckpaaltjes, omroepluidsprekers, informatieschermen en kaartautomaten op station Delft Zuid volledig te laten werken op duurzame energie.
Afbeelding: ProRail