Bulgaarse spoorwegen schaffen onder meer KISS van Stadler aan voor vernieuwingsslag
De Bulgaarse Spoorwegen (BDZ) staan aan de rand van een grote moderniseringsslag met de aankoop van nieuwe treinen. Recentelijk heeft het spoorwegbedrijf met financiële middelen uit het herstelplan van de EU zeven KISS-dubbeldekkers bij Stadler besteld. Het is een deel van nog meer lopende aanbestedingen voor andere spoorvoertuigen.
Na een mislukte aanbesteding in januari van dit jaar, werd uiteindelijk Stadler gekozen als leverancier voor de dubbeldekstreinen. Stadler diende een bod ter waarde van bijna omgerekend 184 miljoen euro in voor zeven drie-delige dubbeldekstreinen van het type KISS en moet de treinstellen binnen 26 maanden leveren. Het contract is inclusief 15 jaar service. De stellen hebben een topsnelheid van 200 km/u en hebben een capaciteit van 300 passagiers.
Mislukte aanbesteding
De eerste aanbesteding in januari was mislukt. Volgens het aanbestedingsregister was het enige bod op de oorspronkelijke aanbesteding afkomstig van Vossloh, een dochteronderneming van het Chinese bedrijf CRRC Zhozhou. Aanvankelijk nodigde het ministerie biedingen uit van vier fabrikanten, maar drie van hen weigerden een bod in te dienen. De Chinese treinbouwer diende een bod van omgerekend ongeveer 127,5 miljoen euro in, maar kon niet voldoen aan de vereiste levertijd, waardoor het bod werd geannuleerd.
Daarnaast botste de aanbesteding vanwege het vermoeden van de EU dat er sprake was van illegale subsidies. Bij de aanbesteding voor de levering van 20 andere treinstellen voor 200 km/u bood CRRC de helft van de prijs van de Spaanse fabrikant Talgo, waarbij de EU besloot licht op de zaak te schijnen. Hierna trok CRRC zijn bod in waarna de aanbesteding opnieuw moest plaatsvinden.
Verdere bestellingen en aanbestedingen
De onderhandelingen met Talgo zijn momenteel nog steeds gaande. Ook lopen er twee aanbestedingen met een onbekende treinbouwer voor 35 locomotieven en 18 rangeerlocomotieven. Naast de vier aanbestedingen hebben de Bulgaarse spoorwegen ook 76 Intercity-rijtuigen van de Deutsche Bahn overgekocht, en een contract getekend voor de levering van 10 gestandaardiseerde Siemens Smartron locomotieven.