Eerste Coradia Max voor Duitse LNVG rolt de fabriek uit

Het ontwerp van de Coradia Max voor vervoersautoriteit LNVG. (Foto: Alstom)
Het ontwerp van de Coradia Max voor vervoersautoriteit LNVG. (Foto: Alstom)

De eerste Coradia Max voor de Duitse vervoersautoriteit LNVG is de fabriek van Alstom uitgerold. De dubbeldekstrein zal de komende tijd aan diverse testen worden onderworpen zodat deze naar verwachting aan het eind van dit jaar in dienst kan worden gesteld.

In een video die op sociale media LinkedIn is verschenen is te zien dat de eerste trein vanuit de fabriek in Salzgitter zijn meters maakt over een testspoor. Ook is te zien dat het front van de trein afwijkend is van de Coradia Max (voorheen Coradia Stream HC) die aan het Luxemburgse CFL wordt geleverd. Volgens Alstom is dit de nieuwe kop waarvan de trein wordt voorzien.

Levering

De 34 nieuwe dubbeldekkers uit het Coradia Max platform bestaan aanvankelijk ​​uit vier delen, daarnaast worden er 18 extra tussenrijtuigen besteld om de treinen uit te breiden tot maximaal zes eenheden. Een van de eerste treinen zal eerst door de treinfabrikant voor testritten worden gebruikt voor het ETCS-signaleringssysteem en de toelating. Vanwege vertraging door de Russische invasie in Oekraïne en de coronacrisis kan Alstom maximaal 10 treinstellen leveren voor het eind van dit jaar. Aanvankelijk zouden dit alle stellen moeten zijn. Het leveringscontract werd in februari 2021 getekend.

Inzet

De trein wordt uiteindelijk ingezet op de volgende lijnen waar een halfuursfrequentie wordt gereden. Echter door de beperkte beschikbaarheid wordt er vanaf december 2024 enkel op de RE 8 gereden, de andere lijnen volgen pas in december 2025. Welke vervoerder uiteindelijk op deze lijnen gaat rijden wordt later bekend gemaakt.

  • RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Norddeich Mole
  • RE 1 Hannover-Bremen-Oldenburg-Wilhelmshaven
  • RE 8 Bremerhaven-Bremen-Hannover
  • RE 9 Bremerhaven-Bremen-Osnabrück