ProRail: Vanaf 2030 een zelfrijdende treinshuttle naar Schiphol

ProRail heeft plannen om vanaf 2030 tussen Schiphol en Amsterdam een zelfrijdende trein te laten rijden. Deze zullen uiteindelijk 30 keer per uur naar de luchthaven moeten vertrekken.

Voordat de nieuwe autonome lightrail-achtige trein zal gaan rijden moet er eerst een stuk spoor op dit traject gereserveerd worden en worden aangepast. "Hierdoor kunnen op bestaand spoor snelle treinen, internationale treinen en S-Bahn­achtige treinen onafhankelijk van elkaar worden ontwikkeld", stelt ProRail-topman Pier Eringa. "Die laatste moeten vooral op en neer rijden."

Omdat de treinen uiteindelijk zelfrijdend zullen worden gaat gaat ProRail vanwege de grotere capaciteit de spanning aanpassen en daarbij ook de treinbeveiliging. Door "menselijk handelen te verminderen", rijden treinen volgens het spoorbedrijf punctueler en gebruiken ze minder energie.

De plannen voor een autonome lightrail-shuttle zouden hard nodig zijn vanwege de sterke groei in het aatal reizigers tussen Amsterdam en de luchthaven. De komende tien jaar wordt er hier maar liefst 30 tot 40 procent groei verwacht. In de Randstad kan dat zelfs oplopen tot 60 procent.

Aanvankelijk zou de nieuwe shuttle in 2040 het levenlicht moeten zien, maar Eringa stelt dat dit zelf in 2030 mogelijk zou moeten zijn. "Wij denken dat dat kan, maar na 2030 zullen we innovatiever moeten zijn."

Foto: Shirley de Jong
Foto: Shirley de Jong