Alstom ondertekent contract met Luxemburgse CFL voor nieuwe Coradia-treinen

Alstom heeft met Luxemburgse vervoerder CFL een contract getekend voor de levering van 34 regionale dubbeldekstreinen uit het Coradia-platform. De order heeft een waarde van ongeveer € 360 miljoen, en zal uiteindelijk in totaal 15.000 zitplaatsen gaan bieden.

De nieuwe vloot aan treinen zal 80 meter en 160 meter lange treinen bevatten die vanaf december 2021 zullen worden ingezet. De treinen, die een maximale snelheid van 160 km/ u zullen bereiken, zullen niet alleen in Luxemburg rijden, maar ook de grenzen van Frankrijk en België oversteken.

Het lijkt er op dat de treinen gebaseerd zullen worden op het nieuwe Coradia Stream platform. In september vorig jaar werden de nieuwe treinstellen voor NS (ICNG) en Trenitalia al door Alstom en haar klanten gepresenteerd. Hiermee lijkt Luxemburg dus de derde order voor de Coradia Stream van Alstom in handen te hebben.

Comfort en inrichting

De nieuwe treinen zullen beschikken over de nieuwste technologieën voor zowel passagiers als treinpersoneel. Ze beschikken over goede led-verlichting voor de reizigers, fietsparkeerplekken, reguliere toiletten en toiletten voor mindervaliden, wifi, een informatiesysteem. Bovendien zijn alle treinstellen ook uitgerust met beveiligingscamera's om de veiligheid van passagiers en treinpersoneel te vergroten. De treinen voldoen aan de hoogste normen voor grensoverschrijdende trajecten en zullen worden uitgerust met de beveiligingssystemen ERTMS (ETCS level 2) en TBL1+.

Productie

De treinen zijn ontworpen en ontwikkeld op de locatie van Alstom in het Franse Valenciennes. De productie zal plaatsvinden in Barcelona. Ook zullen andere fabrieken van Alstom aan deze trein werken. Dit zal gebeuren de Franse plaatsen Reichshoffen, Tarbes, Ornans, Villeurbanne, Savigliano (Italië) en Salzgitter (Duitsland).

Foto: Alstom
Foto: Alstom