Arriva-directeur boos op BelgiŽ vanwege Drielandentrein

Arriva-directeur Anne Hettinga heeft in de krant De Limburger boos uitgehaald naar België. Hij is niet te spreken over de samenwerking met het buurland die verhindert om de Drielandentrein naar Luik te laten doorrijden.

Volgens de directeur van Arriva komen de Belgen steeds met andere argumenten om te voorkomen dat Arriva vanuit Limburg met treinen naar Luik kan rijden. "Ik ben niet iemand die meteen claims indient, maar naar de Belgen zeg ik wel dat we dit niet gaan vergeten. Wat er gaat gebeuren, moet de tijd leren" zegt Hettinga tijdens een interview met De Limburger.

Regelement

De Belgische ministers Bellot en Ducarme bevestigen eerder dat dit moderne ERTMS beveiligingssysteem op al het nieuwe spoorwegmaterieel moet zijn aangebracht, voordat ze in België op het spoor mogen rijden: "Deze reglementering, die van toepassing is in alle Europese lidstaten, verplicht de installatie van ETCS op al het nieuw rollend materieel dat besteld werd na 1 januari 2012 of in dienst gesteld werd na 1 januari 2015. Uitzonderingen kunnen niet toegekend worden aangezien de lijn Luik-Maastricht deel uitmaakt van het Europese TEN-T netwerk (trans-Europees transportnetwerk)”, leggen ze uit. Hettinga legt tegenover de krant uit dat de trein wel voorbereid is op dit beveiligingssysteem. Dit wordt overigens enkel rond Luik gebruikt.

Drielanden-trein

Volgende maand december start de nieuwe Drielanden-trein van Arria die van Aken via Heerlen en Maastricht naar Luik moet pendelen. Echter verbiedt de Belgische spoorweginspectie (DVIS) de trein op hun spoor omdat die niet het juiste beveiligingssysteem (ERTMS, red.) zou hebben. "Maar Belgische treinen hebben dat systeem ook niet", stelt Hettinga. "Waarom zouden wij het systeem dan wél moeten hebben? We hebben nu hetzelfde als de Belgische treinen. Dat is veilig."

Foto: Jeroen de Vries
Foto: Jeroen de Vries