"Reizigers tussen Maastricht en Luik dupe van bureaucratische oorlogsvoering"

De Nederlandse en Belgische reizigersverenigingen Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be roepen politieke leiders in Nederland en België op om snel de vergunningen te regelen die nodig zijn om met de nieuwe treinverbinding tussen Maastricht en Luik te starten. Volgens hen dreigen reizigers het dupe te worden van de bureaucratische oorlogsvoering rond de drielandentrein.

Arriva wil zo snel mogelijk van start gaan met de drielandentrein tussen Aken, Maastricht en Luik. Door strijd over regelgeving dreigen reizigers tussen Maastricht en Luik echter in Visé over te moeten stappen. De Belgische instanties geven de trein van Arriva namelijk geen vergunning. Op dit moment wordt de verbinding tussen Maastricht en Luik, die nog niet doorrijdt naar Aken, gereden met verouderde Belgische treinstellen omdat omgekeerd de vernieuwde treinen geen vergunning hebben om Nederland in te rijden.

Geen millimeter toegeven

In België ligt de komst van Arriva gevoelig. De Belgische spoorwegen NMBS wil het spoor graag in handen houden, terwijl Arriva voorstander is van marktwerking op het spoor. Volgens Belgische media ligt samenwerken met Nederland bovendien gevoelig vanwege het vroegere 'Fyra debacle'. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zet zich in om de drielandentrein mogelijk te maken. Zij heeft volgens NRC Handelsblad herhaaldelijk geprobeerd haar Belgische ambtgenoot François Bellot (Mobiliteit, Mouvement Réformateur) op andere gedachten te brengen, maar vooralsnog zonder resultaat. “België zal geen millimeter toegeven”, citeert het NRC een woordvoerder van de Belgische minister Bellots. “We hanteren hier Belgische en Europese veiligheidsregels voor het spoorverkeer, ook tussen Luik en de Nederlandse grens, en daar voldoet het materieel niet aan.”

Stop bureaucratische oorlogsvoering

Volgens Rover, TreinTramBus en Navetteurs.be is er echter geen enkele reden om de lijn te vertragen. “België weert de nieuwe trein onder het mom van Europese regelgeving, die voorschrijft dat treinen in 2025 het Europese beveiligingssysteem moeten hebben. De nieuwe Arriva-trein heeft dat inderdaad nog niet, maar krijgt dat ruim voor 2025 wel”, reageren de organisaties in een persbericht. De organisaties denken dat de drielandentrein in een grote behoefte zal voorzien, en roepen de betrokken partijen daarom op om de bureaucratische oorlogsvoering te staken en het belang van de reizigers voorop te stellen.

Nieuwe eisen

De verwijten schieten nog steeds heen en weer. Zo schetsen Belgische media een schrikbeeld. Er zou geen dienstregeling aangevraagd zijn en de toelatingsprocedure van de nieuwe treinstellen zou nog niet gestart zijn. Arriva ontkent dit. De toelatingsprocedure is volgens Arriva door fabrikant Stadler in gang gezet, en de dienstregeling is door NS namens Arriva aangevraagd. Dat de zaak nu opeens escaleert is opvallend. Al ruim twee jaar wordt er over de verbinding constructief gesproken, tot vorige maand. Volgens de Limburgse gedeputeerde Hubert Mackus kwamen de Belgen vorige maand opeens met aanvullende eisen. “Het materieel van Arriva moet nu voldoen aan veiligheidsvoorschriften waar België zelf ook niet aan voldoet”, aldus Mackus in NRC.

Foto: Jeroen de Vries
Foto: Jeroen de Vries

Bron: Treinreiziger