Stadler presenteert eerste FLIRT met batterij

Woensdag heeft Zwitserse treinbouwer Stadler zijn eerste door een batterij aangedreven FLIRT gepresenteerd. De trein is ontworpen voor niet- of slechts gedeeltelijk geëlektrificeerde lijnen, waarmee het energiezuinige voertuig flexibel kan worden ingezet.

Tijdens de proefrit die vandaag tussen Berlijn-Pankow en Schildow reed mocht de pers de bijzondere treinrit ervaren. Het betrof een prototype die door de bouwer 'FLIRT Akku' genoemd wordt, en wordt momenteel enkel nog speciaal voor Stadler zelf wordt ingezet om het nieuwe concept uit te testen. De bouw van het prototype is door het Duitse federale ministerie van Economische Zaken en Energie  ondersteund met € 2 miljoen euro.

Energiezuinig rijden

Met deze innovatie zet Stadler een grote stap op het gebied van energiezuinig rijden en voldoet het aan de eisen voor een toenemend gebruik van 'groene stroom'. De FLIRT-Akku is een volwaardige FLIRT-trein welke gebruik maakt van diverse bestaande technieken en componenten die in de bekende elektrische FLIRT, waarvan er al meer dan duizend van gebouwd zijn, beproefd zijn. De aandrijving van de trein is grotendeels vervangen zodat deze samenwerkt met de ingebouwde batterij van de trein.

"Met dit concept konden we de ontwikkeling en goedkeuringstijden aanzienlijk verkorten en een hoge betrouwbaarheid garanderen bij de testdrager", zegt Steffen Obst, verkoopleider Stadler Duitsland, voor de media. De FLIRT-batterij is ontwikkeld door Stadler en gefinancierd door het federale ministerie van Economische Zaken en Energie met twee miljoen euro. "Bij Stadler werken we er voortdurend aan om het railvervoer beter en emissievrij te maken met goede ideeën en hun snelle en praktische technologische implementatie, om nog meer mensen over te halen om over te stappen op het spoor. We zijn blij dat we zo'n milieuvriendelijk, flexibel voertuig met de FLIRT-Akku hebben ontwikkeld, "zegt Steffen Obst.

De trein is vooral ontworpen voor gebruik op gedeeltelijke of niet-geëlektrificeerde lijnen in Europa. Het presenteerde treinstel heeft momenteel nog een actieradius van 80 kilometer, en kan met een rijsnelheid tot 140 kilometer per uur zich opladen doormiddel van het gebruik van de bovenleiding. Het gebruik van deze techniek is toepasbaar op 80 procent van de niet-geëlektrificeerde Duitse treinroutes. kan worden bestuurd door het voertuig. Bovendien kunnen de accu's ook worden opgeladen via de energie die wordt gegenereerd tijdens het remmen. De batterij kan elektrisch volledig worden opgeladen in 20 minuten.

De FLIRT-Akku is naast dat deze energiezuinig is ook aanzienlijk stiller. Het driedelige prototype biedt plaats aan 310 passagiers, waaronder 154 zitplaatsen. Momenteel is de trein al door de Duitse inspectie op het spoor toegelaten en zullen er in 2019 diverse proefritten gaan plaatsvinden.

Stadler ziet in dat het succes van deze trein uiteindelijk toe te passen zal zijn op spoorlijnen in  Duitsland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Italië en andere landen met een aanzienlijk aandeel niet-geëlektrificeerde routes.

Arriva WINK

Arriva heeft vorig jaar laten weten dat zij een aangepaste versie van de FLIRT hebben aangeschaft voor voor op de Noordelijke nevenlijnen in Noord-Nederland. Deze FLIRT WINK, zoals die wordt genoemd, zal niet gelijk zijn aan de FLIRT Akku. De FLIRT WINK onderscheidt zich met een 'power-pack' die tussen de rijtuigen van de trein is geplaatst, en de aandrijving ervan vormt. De FLIRT Akku heeft daarentegen net als de normale generatie FLIRT-treinen de aandrijving onder de trein en achter de machinstencabine zitten.

De WINK wordt aangedreven door een dieselmotor van Deutz welke op bio-brandstof rijdt. De opgeslagen energie vanaf de bovenleiding wordt in de accu's in het PowerPack-tussenrijtuig bewaard en kan er emissie-zuinig worden gereden na bijvoorbeeld het optrekken na een stop op een station. Ook heeft de WINK door het gebruik van een dieselmotor een hogere actieradius.

Foto: Stadler
Foto: Stadler