ProRail: binnenkort vergunning voor proef zelfrijdende trein

Spoorbeheerder ProRail verwacht binnen enkele weken van de inspectie de vergunning te krijgen om te kunnen starten met de eerder aangekondigde proef met zelfrijdende treinen. Als die rond is gaat de proef eind dit jaar van start op de Betuweroute, meldt De Telegraaf.

Het is al langer bekend dat ProRail proeven wil doen met (semi-) zelfrijdende treinen op de Betuweroute, en later met (lege) reizigerstreinen tussen Groningen en Zuidhorn. Het was de bedoeling dat de proef in Groningen ook al eind dit jaar van start zou gaan, maar ProRail verwacht nu dat het traject in Noord-Nederland volgend jaar aan de beurt komt. "We zullen een reizigerstrein van Arriva inzetten als testtrein, zonder reizigers tijdens een buitendienststelling in een gecontroleerde omgeving", legde ProRail-woordvoerder Aldert Baas eerder dit jaar uit. Het gaat om de zogeheten ATO-techniek.

Taak machinist verandert

Tijdens de proef blijft de machinist in zijn treincabine zitten. De techniek neemt een gedeelte van de taken van de machinist over. Baas: "Het gaat in de proef om hoe trein, bediening en spoor op elkaar ingrijpen en of daar nog bijzondere maatregelen of lessen uit komen." Er bestaan vier verschillende niveaus van Automatic Train Operation. De proef wordt uitgevoerd op ATO-systeem niveau 2. Dat betekent dat de machinist betrokken blijft, maar dat bepaalde taken worden overgenomen. Zo wordt de machinist ondersteund met een type smart cruise control. De verwachting is dat treinen hierdoor dichter op elkaar kunnen rijden zodat de capaciteit op het spoor wordt vergroot. Het energieverbruik daalt, zo is de verwachting, omdat treinen gelijkmatiger rijden en minder hoeven te stoppen.

Uiteindelijk ook zonder machinist

Bij ATO-systeem niveau 4 kunnen de treinen volledig automatisch rijden, zonder machinist. Het is nog onduidelijk of de spoorbeheerder hiermee ook proeven wilt doen, als de eerste proef succesvol is verlopen. "We kunnen nog niet zeggen of en wanneer niveau 3 en 4 getest kunnen worden. Eerst zullen we deze proef afwachten.", aldus Baas. Als de proeven zonder reizigers succesvol zijn, zullen er op termijn nog wel meer tests volgen, bijvoorbeeld met reizigers. "Dat is nu dus nog niet aan de orde, maar moet op den duur natuurlijk wel gebeuren", verklaart de ProRail-woordvoerder.

Er wordt over nagedacht om ATO-systeem niveau 2 uiteindelijk tussen 2030 en 2035 in Groningen te implementeren, aldus ProRail begin dit jaar. ProRail verwacht dat er met zelfrijdende treinen capaciteit ontstaat voor meer treinen. "De capaciteit op het toch al overvolle spoor in Nederland kan met 50 procent groeien, omdat autonome treinen veel harder en dichter op elkaar kunnen rijden. Natuurlijk alleen als er een waterdicht veiligheidssysteem is. Daar wordt hard aan gewerkt", vertelde ProRail-topman Pier Eringa deze week in De Telegraaf.

Foto;:Roel Hemkes
Een GTW-trein van Arriva op station Leeuwarden. (Foto: Roel Hemkes)

Bron: Treinreiziger