Veel steun na dodelijke aanrijding tussen trein en bakfiets in Oss

Er is veel steun na het dramatische ongeval in Oss waarbij vanmorgen vier kinderen van 4 tot 11 jaar oud zijn overleden nadat een elektrische bakfiets werd geraakt door een trein. De volwassene bestuurder en een kind raakten zwaargewond.

De vier kinderen die om het leven kwamen waren 4,4,6 en 8 jaar oud. De begeleidster van 32 jaar en een ander kind zijn zwaargewond geraakt. Volgens een persverklaring zou hun toestand zorgwekkend zijn. Alle kinderen kwamen uit Oss, waarvan er twee omgekomen kinderen uit één gezin kwamen. De vrouw van uit Heesch, maakte de politie vanmiddag bekend.

Aangeslagen

Het ongeluk gebeurde op een elektrische spoorwegovergang, waarbij de bakfiets die ook in de media een bolderkar wordt genoemd, door de gesloten overwegbomen reed. De NS heeft aangegeven zeer  aangeslagen te zijn na het ongeluk. “Dit is echt heel erg verschrikkelijk”, aldus een woordvoerder. Spoorbeheerder ProRail spreekt over 'een inktzwarte dag'. Ook Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft op Twitter haar medeleven getoond: “Knoop in mijn maag bij dit bericht. Uit de grond van mijn hart heel erg veel sterkte aan alle betrokkenen”. Minister Arie Slob, die over basisonderwijs gaat, belooft de getroffen basisschool De Korenaer allesteun. “Ons hart gaat uit naar de ouders, familieleden, docenten, leerlingen en de inwoners van Oss, die door dit verschrikkelijke ongeluk zwaar getroffen zijn.”

Bij de spoorwegovergang hebben vele mensen hun steun betuigd door bloemen en knuffels neer te leggen.

Onderzoek

De politie is een onderzoek gestart naar het ongeval. Volgens een getuige zou de elektrische bakfiets op hol zijn geslagen, en zou de bestuurder hebben geroepen dat de remmen niet meer werkten. Deze getuigenis zal de politie in het onderzoek menemen. Ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft een verkennend onderzoek uitgevoerd op de plaats van het ongeval. Inmiddels heeft de politie ook de beelden van de camera die voorop de trein zit veiliggesteld. Bij nieuwe NS-treinen wordt deze standaard ingebouwd, en neemt deze de hele rit op. De beelden kunnen alleen opgevraagd door de politie of jusitie. NS-personeel heeft geen beschikking tot de beelden van de 'front-camera's. Zowel ProRail en NS hebben aangegeven dat ze de beelden waardevol hebben bevonden voor bij het onderzoek.

“Beelden komen altijd te laat maar in dit geval zijn ze goud waard. Ze kunnen in de toekomst ook ongelukken voorkomen”, stelt Pier Eringa.

Het onderzoek heeft tot in de loop van de middag geduurd. Pas rond 16:30 kwam het treinverkeer weer op gang. De overweg is inmiddels gerepareerd. Volgens ProRail zou deze naar behoren hebben gefunctioneerd.

Stint

De elektrische bakfiets is een vervoersmiddel die ook Sint wordt genoemd. Het ziet eruit als een soort tweewielige Segway met een grote bak voorop waarin kinderen in vervoerd worden. In 2012 is dit voertuig goedgekeurd door de Rijksdienst voor Wegverkeer, en valt dit onder een "bijzondere bromfiets" welke bestuurd mag worden door iemand die 16 jaar of ouder is. Een rijbewijs is er niet voor nodig. Wel stuurt het voertuig de tegendraadse richting in.

De Stint heeft een maximale snelheid van 17 kilometer per uur. en heeft volgens de fabrikant een remweg van de kar 3,5 meter bij een snelheid van 15 km/u. Er rijden naar schatting 3.000 Stints rond in Nederland die voornamelijk veel gebruikt worden bij kinderdagverblijven. Inmiddels hebben diverse hiervan al aangeven om het gebruik van de Stint voorlopig te stoppen tot er meer duidelijk is door de fabrikant. bedenker De bedenker Edwin Renzen meldde aan het ANP dat hij geen grote defecten kent. "Natuurlijk kan er, net als bij elk ander voertuig, van alles stukgaan. Lekke banden komen het vaakst voor, maar er zijn ook weleens problemen met de accu's. Het is een nieuw voertuig. Zoals alles dat splinternieuw is, werkt het perfect in de showroom, maar komen eventuele problemen pas naar voren in het veld."

Ook een training voor bestuurder zou volgens gebruikers van de Stint erg 'minimaal' zijn, zegt een gebruiker van het voertuig tegenover de NOS.Veilig Verkeer Nedelrand heeft laten weten dat zij het niet nodig achtten om een speciaal rijbewijs voor de Stint te verplichten.

Foto: Pixabay
Foto: Pixabay