Waterstoftrein Coradia iLint officieel in dienst

De waterstoftrein Coradia iLint van Alstom heeft gisteren zijn officiële wereld-première in Duitsland gemaakt. Reizigers kunnen vanaf vandaag gebruik maken van deze trein die op het Elbe-Weser-netwerk van EVB tussen Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude rijden. Bij de inhuldiging waren veel samenwerkende partijen bijeengekomen.

De Coradia iLint is gebouwd door Alstom in het Duitse Salzgitter, en is uitgerust met brandstofcellen die waterstof en zuurstof omzetten in elektriciteit. Hierdoor is de trein emissie-vrij en zuinig in het gebruik. De trein werd twee jaar geleden al tijdens de spoorvakbeurs InnoTrans gepresenteerd, waarna de brandstofcel-trein aan vele tests is blootgesteld.

Wereldpremière

De wereldpremière werd gevierd door treinfabrikant Alstom, die in Europa een groot aandeel aan trein heeft rijden, de minister van Economie en Vervoer van Nedersaksen, het federale ministerie van Verkeer en de vervoersautoriteiten van Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) en Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser ( EVB) in Bremervörde.

Vanaf vandaag rijden er twee iLint-treinen in commerciële dienst volgens het spoorboekje. Op de spoorlijn werd voorheen met dieseltreinen gereden.

Directeur Carmen Schwabl van LNVG, ziet in haar vervoersbedrijf een nationale pioniersrol: "Met de twee Coradia iLint-treinen en met het gebruik van nog eens 14 waterstoftreinen vanaf het einde van 2021, zijn wij de eerste reizigersvervoerder per spoor die bestaande dieselvoertuigen vervangt door emissievrije voertuigen, aldus een betere bijdrage aan de verwezenlijking van de klimaatbeschermingsdoelen.

Waterstof

Speciaal voor de deze treinen is er een speciale mobiele waterstoftankstation aangebracht naast de sporen van het station Bremervörde. Hier kunnen de treinen voorzien worden van de gasvormige waterstof, waarna ze op één tank de hele dag over het sporennetwerk kunnen rijden. In de toekomst als er een defintiief tankstation op het EVB-terrein worden geinstalleerd welke naar verwachting in 2021 operationeel zijn. Dit zal pas gebeuren zodra Alstom nog eens 14 Coradia iLint-treinen aan LNVG zal afleveren.

Het is nog niet duidelijk of Nederland ook waterstoftreinen zal laten rijden. In november vorig jaar liet Arriva nog weten wat zij geïnteresseerd is in dergelijke treinen. Wel lieten ze toen weten dat zij in ieder geval hybride-treinen van Stadler in willen zetten tussen Groningen en Leeuwarden die ook op batterijen zullen gaan rijden.

Foto: Alstom
Foto: Alstom

Foto: Treinenweb
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs in Berlijn.
Foto: Treinenweb