NS Flex al na week populair met 16.000 aanvragen

Het nieuwe NS-Flex product van de NS is een succes. Na de officiële aankonding van vorige week zouden er volgens de NS inmiddels 16.000 reizigers het het flexibele reisproduct reizen. Hierdoor hoeven zij voortaan niet meer langs de kaartautomaat en is de verplichte borg bij het inchecken van 10 of 20 euro niet meer nodig.

"Dat aantal staat ongeveer gelijk aan wat we in een voorzichtige voorspelling na een maand hadden verwacht. We hebben er hard aan gewerkt en zijn heel blij met de belangstelling en de enthousiaste reacties van reizigers.", schrijft NS woordvoerder Hessel Koster. Uit een eerder uitgevoerd klantenonderzoek van de NS liet 90% van de reizigers graag weten dat ze van het borgbedrag af wouden.

Flexibel reizen

Reizigers met een NS Flex abonnement kunnen hun reiskosten flexibel aanpassen op hun reisgedrag. Zo is de borg afgeschaft waardoor ook reizigers op korte trajecten en reizigers die maar incidenteel van het OV gebruikmaken meer profijt van de OV-chipkaar zouden hebben. Zij betalen alleen maar voor de gemaakte reis, zonder vaste kosten. Wie vaker met de trein reist, kan weer gebruikmaken van abonnementen die maandelijks flexibel zijn aan te passen.

Voor € 2,- per maand is er al een 40% korting mogelijk in het weekend. Maar ook andere abonnementen en productcombinaties zijn mogelijk. Zo kunnen reizigers tot een kwartier na inchecken via de website een klassewissel uitvoeren, zodat ze 1e klas kunnen reizen.

Verbeteren en uitbreiden

NS Flex is ontwikkeld samen met OV-chipkaartbeheerder Translink en de andere vervoerders. Het product is vanaf vorig jaar met de hulp van honderden testreizigers uitgetest. Op basis van hun feedback heeft de NS het nieuwe betaalsysteem met de ov-chipkaart nog verder verfijnd. De NS blijft er aan ontwikkelen: Zo wordt er gewerkt aan onder meer het beschikbaar maken van het Traject Vrij-abonnement en wordt er een oplossing gezocht voor gezinnen. Ook kunnen er in de toekomst nog andere diensten op NS Flex worden aangesloten, zoals gebruik van een huurauto of een NS Zonetaxi.

Foto: NS
Met NS Flex is het eenvoudig mogelijk om via de telefoon je reisproducten in te stellen.
Foto: NS