'Buffel' officieel overgedragen aan het Spoorwegmuseum

Het Spoorwegmuseum heeft sinds woensdag de dieseltrein DM'90 "Buffel" aan haar collectie toegevoegd. Hiermee sluit de NS het tijdperk af waarmee ze met dieseltreinen gereden hebben. De trein is met genodigden vanuit Blerick naar het Spoorwegmuseum gereden, waar deze feestelijk werd binnengehaald.

De trein is vanuit Blerick naar 's-Hertogenbosch, Utrecht en Amersfoort naar het Spoorwegmuseum gereden. Bij de aankomst op station Maliebaan is de sleutel van de trein officieel overgedragen aan Hoofd Collecties van het Spoorwegmuseum Peter-Paul de Winter. De trein zal tot eind oktober in het Spoorwegmuseum te zien zijn.

Aan boord van de trein bevonden zich diverse genodigden, waaronder een aantal prijswinnaars die meegedaan hadden aan een wedstrijd via de social media.

Inzet in Nederland

Het Diesel Materieel 90 (DM’90) reed sinds 1996 op het Nederlandse en Duitse spoor. Vanwege hun uiterlijk kregen ze de officiële bijnaam ‘Buffel’. Ze reden bij de NS op de niet geëlektrificeerde regionale spoorlijnen, waaronder Zwolle - Enschede, Zwolle-Kampen. Ook werden de treinen vroeger ingezet tussen Heerlen en Aachen. Naast de NS heeft ook Noordnet (nu Arriva) en Syntus met deze stellen gereden.

Omdat de regionale lijnen (dieselbaanvakken) door andere vervoerders worden geëxploiteerd, en deze worden geëlektrificeerd, zijn de dieseltreinen van NS overbodig geworden.

Afsluiting tijdperk

Hoofd Collecties Peter-Paul de Winter trekt een historische vergelijking: "Het is een
afsluiting van een tijdperk. Net zoals we in 1958 het stoomtijdperk afsloten met de overdracht van de laatste stoomlocomotief NS 3737, sluit NS met de overdrachtvan de Buffel het dieseltijdperk af. Je ziet dat diesel voor treinen inmiddels vervangen is door groene stroom.”

De Buffel was destijds de opvolger van de oudere generatie dieseltreinen zoals de Plan U en de Blauwe Engel. De Winter: "Deze voorgangers behoren ook tot de collectie van het Spoorwegmuseum. Voor ons is het dus een logische aanvulling van de collectie. De Buffel was destijds de meest moderne trein van NS, er zit veel meer software in dan bij hun voorgangers waar eigenlijk nagenoeg niets in zat. Bij problemen kun je met een laptop eenvoudig uitlezen wat er aan de hand is. Voor het museum is het leuk om deze ontwikkeling te laten zien."

Afscheid

Op zaterdag 9 december vorig jaar nam de NS al afscheid van het materieel. Inmiddels staat deze te koop. Het Roemeense spoorwegbedrijf TFC (ook Ferro Trans genoemd) heeft zich al gemeld als koper voor 49 van deze treinstellen.

De trein zal tot eind oktober in het museum te zien zijn, daarna gaat hij naar het depot in Blerick.

Foto: Treinennieuws

Foto: Treinennieuws

Foto: Treinennieuws
Foto's: Treinennieuws


Video: Spoorwegmuseum