Proef met knalgele spoorwegovergang is succesvol

Een proef van ProRail in samenwerking met onderzoeksorganisatie TNO heeft in Baarn aangetoond dat een gele overweg het veiligheidsgevoel vergroot, en weggebruikers de overweg met meer alertheid oversteken. Deze proef wil ProRail de komende tijd ook op andere plekken in Nederland gaan uitproberen.

De proef met de banaan-gele spoorwegovergang in Baarn bleek succesvol. De knalgele kleur van de verharde oversteek zorgde ervoor dat de passanten alerter zijn. Zes weken na de proef werd aan weggebruikers gevraagd wat zij van de overweg vonden. "Mensen lieten weten dat ze echt gingen nadenken bij het oversteken. Geel is de kleur van gevaar. Tegelijk leidt het ook weer niet te veel af", zegt ProRail-woordvoerder Jaap Eikelboom. Enkelen lieten ook weten dat ze de nieuwe kleur 'lelijk vonden'. "Maar dan leg je uit dat het voor hun veiligheid is en dan begrijpen ze het.", vervolgt Eikelboom.

ProRail gaat nu ook andere overgangen geel schilderen, zo laat Eikelboom weten. Momenteel gaat de spoorbeheerder uitzoeken welke overwegen in het land ook een geel kleurtje zullen krijgen. De overwegen zullen niet alleen geel worden, maar er komen ook enkele grijze vlakken op, welke zullen dienen als 'vluchtvak'. Mochten mensen in paniek raken op een overweg, dan zijn dit de plekken waar zij veilig kunnen staan. Voornamelijk ouderen kunnen baat hebben bij deze oplossing.

"Tijdelijke oplossing"

Voor ProRail is het geel schilderen van een overweg geen definitieven oplossing. Als het aan hen ligt verdwijnen binnen drie jaar alle spoorwegovergangen. "Treinen rijden vaker, op hoge snelheid en zijn stiller geworden. Daarbij komt dat niet alle verkeersdeelnemers ook bekend zijn met het fenomeen ‘onbewaakte overweg’. Dat maakt deze soort overweg bij uitstek levensgevaarlijk.", meldt ProRai in een nieuwsbericht op haar website.

Momenteel ligt de prioriteit bij het verwijderen of aanpassen van de onbeveiligde spoorwegovergangen waarvan er in het land nog ruim honderd van bestaan. Dit jaar zouden er volgens de spoorbeheerder al 25 daarvan moeten worden aangepakt.

Uiteindelijk is de ambitie dat in de toekomst alle overwegen weg zijn gehaald. Echter kost dit veel tijd en geld. Er moet worden bekeken waar overwegen vervangen kunnen worden door een tunnel of een brug, en moet er overleg met de gemeenten en provincies plaatsvinden over hoe de verkeersituatie rondom overwegen kan worden verbeterd. Bij de onbeveiligde overwegen moet er vaak overleg worden gevoerd met gemeenten en de eigenaren rondom de overweg.

Vorige week publiceerde de OVV haar rapport over de onveiligheid bij spoorwegovergangen, waarbij er geconcludeerd werd dat het aantal slachtoffers lager moet.

Foto: ProRail
Een schets van ProRail over hoe een overweg met gele waarschuwingsvlakken eruit ziet.
Foto: ProRail