ProRail: Dit jaar 33 onbewaakte overwegen sluiten

Als het aan spoorbeheerder ProRail ligt zullen er dit jaar 33 onbeveiligde spoorwegovergangen gesloten worden. Het tempo waarin deze overwegen; waar relatief veel autoverkeer overheen rijdt; worden verwijderd zou zelf versneld plaatsvinden. De spoorbeheerder is momenteel bezig met de sanering of aanpassing van ongeveer dertig zogenoemde huis-aansluitingen, welke toegang biedt tot één of enkele woningen.

Momenteel telt Nederland nog 113 onbewaakte overwegen, waarvan de meesten in het noord-oosten van het land liggen. Deze zullen worden verwijderd of omgebouwd met een alarminstallatie. Indien ze worden verwijderd zal ProRail naar een oplossing zoeken waarbij er een pad wordt aangelegd naar een bewaakte overweg, of zullen er speciale wandelbuizen of bruggen worden aangelegd.

Stiller en sneller

Volgens een woordvoerder van ProRail zouden treinen steeds sneller rijden en ook stiller zijn. Ook omdat het verkeer op de weg drukker is geworden en omdat er steeds minder verkeersdeelnemers bekend zijn met onbewaakte overwegen wil ProRail zo snel mogelijk dit soort overwegen gaan sluiten.

De afgelopen jaren hebben er diverse ongelukken plaatsgevonden op onbewaakte overwegen. Bij een enkele was er zelfs sprake van een dodelijke aanrijding tussen een auto en een trein waarbij er een vader en zijn zoon om te leven kwamen. Naar aanleiding van dit ongeluk heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek opgestart naar de veiligheid op onbewaakte overwegen. Ook de sanering van dit soort overwegen wordt in het rapport meegenomen. Op korte termijn moeten zij met een eindrapport komen.

Foto: Rob Dammers (Flickr; Creative Commons)
Een onbeveiligde overweg in Varsseveld
Foto: Rob Dammers (Flickr; Creative Commons)