Stadler presenteert nieuwe KISS voor Zweden

Afgelopen donderdag heeft Stadler samen met Zweedse vervoerder Mälab en Transitio op het station van Stockholm de eerste nieuwe 'Mälar-trein' gepresenteerd. De nieuwste KISS dubbeldekkertrein van Stadler zal in 2019 in de regio Mälardalen op het spoor te vinden zijn.

Het is de eerste van 33 dubbeldekkertreinen die Transitio - in opdracht van Mälab - bij Stadler heeft besteld. De KISS dubbeldekkers zijn al in gebruik in Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Luxemburg, Rusland, Georgië en Azerbeidzjan en werden ook verkocht aan de Verenigde Staten. De treinen zijn voortgeborduurd op de techniek van de Flirt, welke momenteel door Stadler zowel als regionale trein als enkeldeks intercity wordt gebouwd..

Peter Jenelten, Stadler's Executive Vice President van Marketing & Sales: "Onze treinen hebben hun waarde bewezen in het Scandinavische klimaat, omdat ze al met veel succes worden gebruikt in Noorwegen, Finland en andere landen met lange strenge winters. De Mälar-trein is in samenwerking met Zweedse ontwerpers afgestemd op Zweden en wordt gekenmerkt door hoge functionaliteit, comfort en duurzaamheid."

Stadler in Zweden

Met de nieuwe Malar wordt de positie van Stadler in Zweden flink versterkt. Met een compleet assortiment, van productie van treinen tot aan het onderhoud is Stadler in korte tijd sterk gegroeid in Scandinavië. Stadler ziet ook in de toekomst een groei in deze landen en bereidt zich er ook op voor.  Naar verwachting zullen er tegen 2020 meer dan 300 door Stadler treinen op de Noorse spoorrails rijden, wat een groei betekent van bijna 400 procent sinds 2013. In Zweden heeft Stadler de beschikking over twee werkplaatsen in Hagalund en Tillberga. Hier zijn momenteel 190 medewerkers werkzaam om onder meer de oudere SJ X2000 X31 treinenvloot onderhouden. Sinds 2017 is Stadler ook lid van Swedtrain, een brancheorganisatie voor bedrijven die actief zijn in de Zweedse spoorwegsector.

Comfort

Stadler heeft haar treinen voor de Zweedse markt goed voorbereid op de omstandigheden in het barre Scandinavische klimaat. Zowel in de zomer als in de winter bieden de treinen een goed comfort voor de reizigers. Ook de nieuwe Mälar dubbeldekstrein is er als maatwerk van voorzien. Ze zijn zo gebouwd dat ze ook op min 40 graden en een sneeuwhoogte tot 80 centimeter kunnen rijden. Met grotere sneeuwruimers onder de kop, goede verwarming en goede isolatie in de zijwand en vloeren moeten ze goed bestand zijn tegen het barre klimaat.

Ook is de trein geschikt gemaakt om aanrijdingen met wilde dieren tot een minimale schade te brengen. De voertuigen zijn ongeveer 105 meter lang, zijn voorzien van 357 verstelbare stoelen en kunnen maximaal 200 kilometer per uur rijden. Het interieur is ontworpen voor dagelijkse zakelijke en regionale reizen met een reistijd van ongeveer een tot twee uur. Passagiers zitten op comfortabele verstelbare stoelen  welke voorzien van tafeltjes. Ook profiteren ze van stopcontacten, WiFi en reisinformatieschermen. Grotere bagage en fietsen kunnen ook gemakkelijk worden vervoerd en opgeborgen. Er zijn drie toiletten aanwezig waarvan er één is voor passagiers met beperkte mobiliteit. De machinistcabine is tevens voorzien van toegangsdeuren.

Foto: Stadler

Foto: Stadler
Foto's: Stadler