ProRail wil elke 10 minuten intercity tussen Amsterdam en Lelystad

In de toekomst moet er elke tien minuten een intercity van Lelystad naar Amsterdam rijden. Dat is de ambitie van ProRail waar ze nu aan werken. Op die manier moet er met 'spoorboekloos rijden' meer capaciteit ontstaan op het spoor tussen Amsterdam en Lelystad

Op dit moment rijden er vier intercity's tussen Lelystad en Amsterdam-Zuid. Vanwege de verwachte groei van Almere en zijn populariteit en de groei van Lelystad Airport moet de drukte op het spoor ook kunnen worden opgevangen. Hierdoor moet volgens Prorail de frequentie van de treinen omhoog. De afgelopen jaren is er al door Prorail werkt aan het project OV-SAAL waarbij het spoor tussen Schiphol, Amsterdam, Almere en Lelystad vergroot is met extra sporen.

"Voor het zover is, zijn we wel drie of vier jaar verder", zegt een woordvoerder van ProRail. Zo moet bijvoorbeeld gekeken worden naar de aanschaf van nieuwe treinen en de capaciteit van perrons. Op Amsterdamse stations moet er de komende jaren nog veel veranderen. vandaag maakte de spoorbeheerder bekend dat er tot 2030 minimaal 20 miljard euro moet worden geïnvesteerd in de verbetering van het spoor.

Foto: ProRail
Archieffoto: ProRail